E-mailový marketing je stále nepřekonatelným nástrojem pro úspěšnou komunikaci s vašimi zákazníky a budování vztahu s vaší cílovou skupinou. Zároveň je v době konce cookies 3. stran jednou z nejúčinnějších možností, jak si zajistit relevantní data pro remarketing. Poradíme vám, jak e-maily efektivně sbírat a dodržet přitom všechna pravidla.

Jedním z klíčových kroků pro vytvoření účinných e-mailových kampaní je mít kvalitní a rozsáhlý seznam kontaktů. A to stejné platí i pro situaci, kdy e-mailing využijete pro sběr dat prvních stran. Bez toho se totiž v době letošních marketingových změn neobejdete. A aby bylo budování základny kontaktů opravdu smysluplné a nestal se z něj žrout financí i času, kombinujte marketingové kanály.

Jak na to?

1. Vyberte cílovou skupinu

Předtím, než začnete sbírat e-mailové adresy, je důležité si definovat cílovou skupinu, kterou chcete oslovit. Kdo jsou vaši ideální zákazníci a co je pro ně relevantní? Tím zamezíte zbytečnému sbírání adres bez hodnoty a bez potenciálu k nákupu a nebudete pálit finance na sběr dat, která nevyužijete.

2. Vytvořte hodnotný obsah a nabídněte protihodnotu [odměnu]

Obsah musí být pro vaše publikum relevantní. Může se jednat o blogové články, webinář, slevu, soutěž o ceny, poukaz na nákup, bezplatnou zkušební verzi, e-book nebo jiný zdroj ke stažení a podobně. Poskytnutím něčeho hodnotného se návštěvníci webu s větší pravděpodobností přihlásí do vašeho seznamu kontaktů a vy s nimi můžete v budoucnu pracovat. Nezapomeňte jasně a pravdivě uvést, co uživatelé registrací získají a následně to dodržet. Pokud nabízíte slevu na nákup, je nezbytné stručně uvést minimální výši nákupu a další podmínky.

3. Nasaďte formuláře [pop-up okno nebo vysouvací lištu]

Strategicky umístěný a načasovaný pop-up s přihlášením k odběru newsletteru může výrazně zvýšit počet registrací. Většina e-mailingových nástrojů sama omezuje počet zobrazení pop-up formulářů, lze to ale obejít. Nejdřív se ale sami sebe zeptejte, jestli neustále vyskakující okna nebudou zákazníka spíš otravovat. Pokud ho zahltíte, web brzy zavře a půjde jinam. Pokud pracujete s konzervativnější cílovou skupinou a pop-up formulář je pro ni příliš agresivní, můžete zvolit vysouvací lištu.

Použijte poutavý design a jasná tlačítka s výzvou k akci [CTA], abyste návštěvníky motivovali k přihlášení k odběru a zároveň je nemátli. Vhodně vybírejte barvy, umístění i načasování – ideálně při snaze opustit stránku nebo po příchodu na web. Vyhněte se stejnému načasování s cookie lištou.

 

Vysouvací lišta na rozdíl od pop-upu neomezí návštěvníka v prohlížení webu. Zobrazí se až v momentě, kdy na ni klikne. Standardně se formulář zobrazuje v pravém dolním rohu stránky, ale lze jej upravit i pro zobrazení na levé straně nebo uprostřed. Často se používá pro nabídku stažení e-booku nebo slevu na první nákup.

4. Optimalizujte landing page

Vytvořte zajímavou stránku určenou pro konverzi s hodnotným obsahem. Landing page by měla být jednoduchá, s jasným popisem toho, co lidé dostanou po zadání svého e-mailu. Formulář udělejte snadno viditelný a rychle vyplnitelný. Nezapomeňte na responzivní design webu, který zajistí jeho správné zobrazení na různých zařízeních [mobilech, počítačích, tabletech].

Zbytečné je dávat formulář pro přihlášení k newsletteru až do patičky webu nebo pod tlačítko. Dolů nikdo nedoscrolluje, tlačítko přidává krok navíc. Ideální není ani situace, kdy se návštěvník může registrovat k newsletteru jedině prostřednictvím kompletní registrace klubu, tyto registrace často obsahují vícero kroků a vyžadují vyplňování většího množství údajů, což se lidem často dělat nechce.

5. Zapojte sociální sítě a blog

Využijte svá sociální média a blog k propagaci. Sdílejte novinku třeba v podobě newsletteru i na Instagramu nebo Facebooku a nabídněte lidem možnost přihlásit se k odběru. Snažte se využít zajímavou grafiku, přesvědčivý text a nezapomeňte na srozumitelnou a důraznou výzvu k akci. Pokud něco chceme, je nutné si o to říct.

Sociální sítě můžete využít i pro přímý sběr kontaktů. V rámci platformy META můžete vytvořit formulář, ze kterého budou e-maily padat přímo do e-mailingového nástroje. Pak už na ně jen stačí posílat zajímavé a relevantní newslettery.

6. Pořádejte webináře, školení, online konference

Je to vynikající příležitost ke shromažďování e-mailových adres od účastníků = potenciálních zákazníků. Předtím, než se pustíte do příprav, se však ujistěte, že je téma pro vaši cílovou skupinu relevantní a hodnotné. Cílem rozhodně nemá být jen sběr kontaktů. Vyžadujte registraci k účasti, tím získáte e-mailové adresy na potenciální zákazníky.

​​Není nic horší než špatně nastavená očekávání. Představte si, že se přihlásíte na webinář, ale ve skutečnosti se z akce vyvine online reklamní předváděčka produktů. Po takové zkušenosti pravděpodobně odejdete naštvaní, od firmy v budoucnu neotevřete žádný e-mail a nikdy tam nenakoupíte.

7. Banner v PPC reklamě

Placená reklama pomocí PPC [Pay-Per-Click] je zobrazována na vyhledávacích nebo sociálních sítích ve formě bannerů nebo textových reklam. Banner obsahuje atraktivní nabídku slevy na první nákup, která láká uživatele k akci. PPC reklama umožňuje geografické a demografické cílení, což znamená, že reklamy jsou zobrazeny uživatelům, kteří jsou pravděpodobněji zainteresováni. Tím se zvyšuje šance na získání kvalitních kontaktů a konverzi.

8. Spolupracujte s partnery

Spolupráce s dalšími firmami nebo influencery může také pomoci získat více e-mailových adres. Nabídněte společné webináře nebo slevové akce, které budou motivovat lidi se přihlásit k odběru.

9. Provádějte A/B testování

Nebojte se testovat landing pages, různé názvy nabídek, barvy tlačítek, umístění formulářů a další. Tím získáte přesnější představu o tom, co funguje nejlépe. Vždy testujte jen jeden prvek. Pokud změníte šest věcí najednou, těžko budete vyhodnocovat zlepšení nebo zhoršení.

10. Respektujte soukromí a GDPR

Pamatujte na to, že sběr e-mailových adres je spojen s odpovědností ohledně ochrany soukromí. Ujistěte se, že respektujete pravidla GDPR [obecné nařízení o ochraně osobních údajů] a že jasně informujete odběratele nebo zákazníky, jaké údaje budete sbírat a jak je budete používat.

Nezapomeňte na souhlas a možnost jeho odvolání

Souhlas musí být svobodný, specifický, informovaný a jednoznačný. Musí být jasně oddělen od jiných záležitostí, například obchodních podmínek. Musí být snadno dostupný a srozumitelný. Musí být možné kdykoli odvolat.

Praktické tipy:

  • Používat samostatný formulář/checkbox pro sběr souhlasu.
  • Jasně uvést, k čemu bude souhlas použit.
  • Poskytnout odkaz na podrobnější informace o zpracování osobních údajů.
  • Umožnit uživatelům snadno odvolat souhlas [například kliknutím na odkaz v newsletteru].

Příklad textace:

  • Souhlasím se zasíláním newsletterů a cílenou reklamou na základě mé e-mailové adresy. Jsem si vědom/a, že svůj souhlas mohu kdykoli odvolat.
  • Více informací o zpracování osobních údajů [URL Ochrana osobních údajů].

Uživatel musí mít zároveň možnost svůj souhlas kdykoli odvolat. Odvolání souhlasu musí být snadné a bezplatné a platné od okamžiku jeho obdržení.

Praktické tipy:

  • V každém newsletteru je nutné uvést odkaz na odvolání souhlasu.
  • Umožnění uživatelům odvolat souhlas i jinými způsoby, například e-mailem, telefonicky.
  • Po obdržení odvolání souhlasu ihned odhlásit e-mailovou adresu uživatele z databáze.

Cílení a tvorba publika na základě e-mailových adres je legální, pokud máte souhlas uživatele. Souhlas musí být specifický pro daný účel. Nelze více souhlasů schovat pod jeden checkbox. Uživatel musí mít možnost svůj souhlas kdykoli odvolat.

Praktické tipy:

  • Používat pouze e-mailové adresy uživatelů, kteří k tomu dali souhlas.
  • Informovat uživatele o tom, jak budou jejich adresy použity.
  • Umožnit uživatelům odvolat svůj souhlas s cílením a tvorbou publik a ihned odvolání souhlasu zohlednit.

Aktivní sběr e-mailových adres je zásadním prvkem každého úspěšného marketingového plánu. Pamatujte však na to, že transparentnost a etika jsou klíčové. Respektujte soukromí uživatelů a poskytněte jim hodnotu, kterou očekávají.

Se sběrem e-mailů i celou e-mailingovou komunikací vám rádi pomůžeme, obraťte se na nás!

 

Chci áčkový e-mailing

Michaela Adámková

Michaela Adámková [1]
[1] E-mail Marketing Specialist

E-mail specialistka, nadšená pejskařka, milovnice jídla a sportu, zejména OCR.

Související články

mail
Sylvie Kaviková

Sylvie Kaviková

4. 8. 2016 5 minut čtení

  • [E-mailing]

5 tipů jak začít s e-mailingem

Ke každé promyšlené obsahové strategii patří e-mailing.  Vytvoření e-mailové kampaně, která zaujme natolik, že si ji příjemce otevře a třeba se i někam dál proklikne, není jen…

Chyť a pusť úvod
Denisa Poláčková

Denisa Poláčková

8. 7. 2021 5 minut čtení

  • [Případová studie]

Chyť a pusť zákazníky e-mailem, oni se vrátí

Už šestým rokem spravujeme klientovi Chyť a pusť e-mailingové kampaně, pro které je typický vzhled, datum i čas odesílání. I proto se zákazníci vracejí, vědí totiž, co čekat.…

Denisa Poláčková

Denisa Poláčková

2. 8. 2022 5 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [E-mailing]

[Áčkový e-mailing]: posviťte si na doručitelnost

Jak podpořit doručitelnost vašich newsletterů a připomenout se zákazníkům? Sbíráme pravidelně aktuální informace a tipy [ve spolupráci s Ecomail], díky kterým můžete zvýšit nejen doručitelnost vašich e-mailů.…