User experience [UX] a User Interface [UI] tvoří sehraný tým a jeden bez druhého nemůže fungovat. Přestože je často házíme do jednoho pytle, nejsou jedním a tím samým. Podívejte se s námi zblízka na trendy v UX a UI pro rok 2022 a vydejte se správným [user] směrem.
UX a UI se navzájem doplňují
Co vlastně UX a UI spojuje? Abychom vám to ulehčili, můžete si UX představit jako lidskou kostru s orgány a UI jako její kůži a vše viditelné na těle. UI by bez UX neexistovalo, protože jsou na sobě závislé.
1. Síla jednoduchosti a minimalismu
Trend minimalismu se na webových rozhraních objevuje už dlouho a rok 2022 je pomyslným vrcholem. Hlavní břímě bude na designérech, aby jednotlivá rozhraní udrželi čistá a intuitivní. Prvky na webu by měly být promyšlené a pro zákazníka jednoduše ovladatelné. Zákazník nechce na webech hledat něco nového a zdržovat se. Chce jít intuitivně krok za krokem a dostat se co nejrychleji k cíli.
K vytvoření dojmu minimalismu pomůže i pouhá změna fontu. Z praxe víme, že extravagantní písma mají tendenci negativně ovlivňovat samotné uživatele, těm se raději vyhněte obloukem. Proto v tomto roce očekáváme nové designy, které budou především úhledné.
[Áčkový tip] Chcete si vyzkoušet, jak budou uživatelé reagovat na změnu fontu? Zkuste nasadit tučnější font, který získá větší pozornost vašich zákazníků. Hledáte inspiraci? Podívejte se na top fonty roku 2022.

Ukázka fontů z knihovny Pangram Pangram (zdroj: https://pangrampangram.com/).
2. Mikrointerakce: malá akce pro web, velká pro uživatele
Pod pojmem mikrointerakce si představte malé vizuální pohyby, které ale mají velký dopad na design UX. Od tlačítka na sociálních sítích “To se mi líbí”, přes posuvník až ke kurzoru a animaci. Mikrointerakce má jeden hlavní cíl – vytvořit na webu pro uživatele prostředí, které je pro něj poutavější a zábavnější.
Uživatel se díky těmto detailům cítí součásti webu, a to zkvalitňuje jeho dojem z užívání webu. Pokud je na webu příliš statických prvků, uživatele nic nepřekvapí a nezaujme. Pak se může stát, že z webu odejde dřív, než se nadějete.
3. Designový prvek v podobě kurzoru
Kurzor, je především funkčním prvkem, proč ho ale nevyužít i jako prvek designový? Můžete změnit velikost a tvar kurzoru nebo přidávat animované efekty. Díky animacím, které reagují na kurzor přitáhnete pozornost uživatele a vybídnete ho k prozkoumání daného prvku [i celého webu].
Využijte kurzor tak, abyste zaujali uživatele a přiměli ho s ním efektivně pracovat. UX a UI designer společnosti Wix in-house, Avital Santo, vysvětluje: „Učinit kurzor součástí procesu je fenomén, který webům dodává minimalistický a intuitivní pocit. Je to součást čistého a chytrého chování v designu.” Úprava kurzoru je jedna z nejžádanějších mikrointerakcí, kterou můžete na webu aplikovat.

Využití kurzoru na webu. Zdroj: https://alef-estate.com/ua/
4. Využití tmavého režimu jako uklidňujícího prvku
Tmavý režim není žádnou novinkou, Google, Apple, Youtube i Facebook ho využívají už nějakou dobu. Aplikování tmavého režimu na webech nebo e-shopech není příliš časté a rok 2022 to může změnit. Tmavé odstíny na pozadí a aplikování světlého textu jako kontrastu může odlišit váš web od ostatních. Designéři rádi používají černé pozadí, jehož design působí elegantněji.
Tmavý režim dokáže uživatele částečně zbavit stresu, protože tráví mnoho času sledováním bílé obrazovky – ta odráží světlo, černá nikoli. Ne všichni uživatelé mají ale tmavý režim v oblibě. Na to berte zřetel a nechte uživatele vybrat, který režim je mu příjemnější. V dalších letech by se mohlo přepínání mezi světlými a tmavými barvami stát standardem na každém webu.
5. Responzivní design, na který klade důraz i samotný Google
Google zařadil responzivní design do jednoho z kritérií pro hodnocení stránek. A věděl proč. Bez responzivního designu si ani neškrtnete [do roku 2025 bude až 72,6 % uživatelů navštěvovat internet prostřednictvím chytrých telefonů].
Každý rok přicházejí firmy stále s novými rozměry obrazovek pro smart zařízení. Responzivní designy se mohou přizpůsobit jakémukoliv prostoru obrazovky nebo prohlížeče a zajistí tak uživatelsky vhodné zobrazení v každém zařízení.

Responzivní design v podání Advisio.
6. Využití 3D technologií, které vás odliší
3D technologie se do popředí dostává v posledních 4 letech, kdy je využívána i pro webová rozhraní. 3D grafika vás zaručeně odliší od ostatních, na to vemte jed. Kombinace 3D tvarů a pohybu upoutají uživatele více než klasická animace. Než se rozhodnete využít 3D grafiku na vašem webu, ujistěte se, že je váš web dostatečně rychlý a dokáže veškeré prvky bez problému načíst. Jak působí 3D grafika na uživatele se můžete přesvědčit na webu NASA.
7. Scrollytelling, který přiměje uživatele na webu číst
Oblíbená forma vyprávění, kdy se při každém posunutí na stránce odkrývá další část příběhu. Pokud dokážete uživatele zaujmout na začátku, bude si kousat nedočkavostí nehty, aby zjistil, jak příběh skončí. Stručně řečeno, díky scrollytellingu můžete uživatele přimět číst [tedy zůstat na webu déle].
V dnešní době, kdy lidé moc nečtou, je forma animace a pohybu to, co je přesvědčí. Díky rolování se příběh vyvíjí. Proto se zaměřte na perfektní zpracování příběhu a zápletky. Podívejte se na krásný příklad scrollytellingu v podání Google.
8. Zaoblené rohy vyvolávající pocit bezpečí
Průzkumy potvrdily, že většina lidí lépe interaguje s prvky, které jsou zaoblené. Ostré rohy mohou v uživatelích asociovat pocity spojené s bolestí. Zaoblené rohy vyvolávají pocit bezpečí a dostupnosti. Nemluvě o tom, že jsou vizuálně přitažlivější.
Čím vám zaoblené rohy pomohou? Přitahují pozornost k obsahu než k samotnému tlačítku. I zde platí pravidla, ne pro každý obor představují zaoblené rohy výhru. Například pokud prodáváte dveře nebo okna, mohou ostré rohy na vašem webu vzbudit v zákazníkovi určitou asociaci právě s dokonale ostrými křivkami vašich produktů.

Zaoblené rohy v rozhraní Windows. Zdroj: https://diit.cz/
9. Upovídaný pomocník jménem Chatbot
Uživatelé nechtějí čekat a rozhodně ne na odpověď. Chatbot odpovídá za vás a zvyšuje tak komfort v online podnikání. Nasazení chatbota na stránku není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Musíte mu předat informace, ze kterých čerpá, když se ho uživatel dotazuje. Ale když se vám to podaří, máte vyhráno.
10. Personalizace jako útok na vaše ego
Přizpůsobit webové stránky každému uživateli na míru? To by bylo něco. Personalizace vám poskytuje velkou výhodu před konkurencí. Vy dáte zákazníkovi, co zrovna on sám chce a potřebuje. Můžete mít rozhraní pro úplně nové uživatele a pro ty stálé.
Personalizaci v praxi můžete vidět například u Netflixu nebo Spotify, kteří vám navrhují filmy a hudbu podobnou tomu, co se vám líbí. Díky tomu se snaží vytvořit emocionální pouto mezi vámi a jejich značkou. Jakákoliv forma personalizace je trefou do černého!
Rada na závěr? Prezentujte reálné výsledky a data
Možná to bude znít jako klišé, ale nadčasovým prvkem každého webu jsou data. A uživatele zajímají, udělá si tak snáz představu o vaší firmě. Klasické fráze, které často nic neřeknou, hoďte za hlavu. Ukažte uživateli, kolik projektů máte za sebou, kolik jste otevřeli poboček nebo jaké výsledky jste klientům přinesli, vše v číslech. Případové studie a reálné výsledky jsou to, co uživatele zajímá. Zapojte grafiku a data tím udělejte poutavější.
Štítky: UI User experience User Interface UX trendy