Náš PPC tým nedávno zavítal na BaseLinker Expo v Praze – novou akci pro českou e-commerce a e-shopy. Hlavní téma bylo primárně spojeno s představením známých, ale i nově vznikajících marketplaces. Přinášíme vám ty největší novinky, které můžou i pro váš byznys znamenat nové příležitosti nebo možnosti pro inzerci.
Konferenci zahájil známý gigant Amazon představením záměru rozšiřovat své působení po Evropě i směrem na východ. Amazon se těší vysokému poměru e-shopů na počet obyvatel Česka, což pro něj představuje perspektivní trh. Jeho služby ale i přesto prozatím využíváme v omezené míře, plnou lokalizaci na Česko bude ještě dokončovat.
I tak je ale Amazon pro ambiciózní obchodníky osvědčenou příležitostí k oslovení velké zákaznické základny. Nabízí dvě možnosti dopravy – FDA [fulfillment by Amazon], kdy je třeba využívat již zřízených sítí Amazonu v Německu nebo Polsku. Alternativou k FDA je takzvaný self-fulfillment neboli vlastní plnění dopravy. Doprava a logistika skrze službu FDA je pro prodejce jednodušší a při plné lokalizaci bude ještě mnohem pohodlnější.
Allegro a nejčastější chyby prodejců
Polský gigant Allegro věnoval své vystoupení osvětě a nejčastějším chybám prodejců. Proč se nepoučit z chyb druhých?
1. Ne-aktivace uvítacího balíčku
Allegro nabízí novým uživatelům uvítací balíček se 100% slevou z provize, transakčního poplatku či poplatku za profesionální předplatné do výše 150 000 Kč nebo po dobu šesti měsíců. Zároveň nabízí služby jejich předplatného – třeba přidat si vlastní logo.
2. Nevěnování času studiu inzerce na Allegru
Člověk se učí celý život a v dynamickém světě e-commerce to platí dvojnásob, proto se Allegro snaží co nejvíce tlačit na vzdělávání o fungování jejich platformy. Pro tento účel mají tyto kanály:
- Allegro akademie
- Allegro Youtube channel
- Webináře pro prodejce
- Centrum pomoci
3. Testování potenciálu Allegra pouze s pár produkty
Nezkusíte, nezjistíte. Snažte se použít nejlépe celé portfolio a využijte svůj potenciál naplno.
4. Chybná cenotvorba produktů a dopravy
Konkurence je neúprosná a toho by si měli být vědomi všichni inzerenti. Klaďte důraz na konkurenceschopné ceny a výhodnou dopravu pro zákazníka. S tím pomohou nástroje Allegro Analytics, Allegro Ceny a program Smart.
5. Nevěnování pozornosti kvalitě prodeje
Allegro má vlastní hodnoticí systém, který stojí na devíti metrikách. Tady se můžete dostat až do minusu a přijdete tím o benefity programu Smart, propagaci Allegro Days nebo vouchery.
Výhody Allegra:
- Věrnostní program Smart.
- Finance za dokončenou objednávku ihned převedeny do elektronické peněženky Allegro.
- Allegro Analytics – statistiky o prodejcích, cenách konkurence nebo prodejích samotného e-shopu.
- Inzerce možná i bez e-shopu.
- Snadná a levná expanze do zahraničí.
Nevýhody Allegra:
- Produktové informace přijímané pouze v CSV jednorázovým nahráním nebo pomocí XML skrze BaseLinker, popřípadě napojením přes API.
- Při nezapojení e-shopu do programu Smart znevýhodnění produktů. Produkty nemusí být často vůbec viditelné, dle statistik Allegra roste s
- programem Smart obrat přibližně pětkrát více.
Novinka jménem Dr.Max Marketplace?
Tento řetězec asi všichni dobře známe, málokdo si ale dokáže představit jeho velikost. Hustota sítě lékáren nás překvapila – Dr.Max má dosah v 17 zemích Evropy, chce ho zúročit a otevřít nový marketplace. Zůstane ale u svého vertikálního podnikání a zaměří se na kosmetické a farmaceutické přípravky.
V Česku a na Slovensku by se měl marketplace spustit v průběhu letošního roku, podmínky budou z důvodu oboru farmacie velmi striktní. Prozatím nemáme přesné propozice, už teď ale můžete uzavírat smlouvu a připravovat se na vstup s pomocí podpory Dr.Max.
Co Dr. Max Marketplace přinese?
- Významnost svého brandu jakožto #1 řetězec lékáren v Česku.
- Fungování na principu one face – veškeré produkty prodávány pod brandem Dr.Max, který bude řešit celý proces nákupu i vratek.
- Dr.Max e-shop byl v únoru 2024 třetí nejvíce navštěvovanou e-commerce stránkou a jeho obrat za poslední roky rapidně stoupá.
- Dr.Max má 4 miliony aktivních věrnostních karet v ČR, což mu dává velkou zákaznickou základnu.
- 20 procent obratu tvoří e-commerce a 80 procent stojí na fyzických prodejnách, které budou klíčové i v případě marketplace. Distribuce objednávek a vratek bude zprostředkována pomocí velké sítě lékáren.
Aukro – zbavte se vratek, ležáků a poškozeného zboží
Aukro je veterán na poli komunitního marketplace s bazarovým zbožím s možností dražeb. Za svou dlouhou dobu působení prošlo změnami a v aktuální podobě se prezentuje jako místo pro prodej rozbaleného nebo poškozeného zánovního zboží [zboží druhé jakosti].
Současné zaměření je na dražbu sběratelských předmětů – web je rozdělen na Bazar a Sběratelství/Umění.
„Pro firmy je zajímavá možnost zbavit se s pomocí Aukru poškozených, nefunkčních či vrácených produktů, které jim leží na skladě a na e-shopu se jim je již nedaří prodat,” popisuje PPC specialistka Tereza Karhanová. Dodává, že například Alza na Aukru prodala poškozené i nefunkční zboží za více než 130 milionů korun za rok 2023.
Vedení účtu na Aukru je zdarma. Co se týče provize za dokončený prodej, tak ty se pohybují mezi 6,5 až 10 procenty. Napojení je možné pomocí API, nástroje Baselinker nebo pomocí souboru CSV.
Prodávejte mezinárodně s Kaufland Global Marketplace
Vystoupení Kauflandu bylo zaměřeno na představení fungování jejich marketplace na území Německa, Česka a Slovenska. Kaufland Global Marketplace umožní inzerovat napříč zeměmi pod jedním účtem. Kategoriemi s obrovským potenciálem růstu jsou:
- Hobby a zahrada
- Domácí potřeby a nábytek
- Kuchyňské potřeby
- Potřeby pro domácnost
Dostali jsme i tipy pro vytváření inzerátů:
- Optimální délka názvů: 50 až 80 znaků
- Optimální počet obrázků: 5 až 10
- Optimální délka popisu: 151 až 5000 znaků
Bohužel Kaufland má striktní politiku ohledně sdělování informací, a tak se nám nepodařilo získat sebemenší informaci navíc.
Prodej a analýza kosmetiky s projektem Wewell
Mladý projekt, který ovšem neskrývá své ambice. Wewell je nový vertikální marketplace, který na český trh vstoupil v roce 2022 a už má 300 tisíc aktivních uživatelů. Zaměřuje se na prodej a analýzu kosmetiky. Pomůže s rozborem obsažených látek a identifikuje látku škodlivou i prospěšnou.
Díky jejich vlastním laboratorním testům a kooperaci s dermatology mají širokou databázi produktů a jejich složení. Přidaná hodnota, kterou Wewell poskytuje, je právě možnost nastavit si svůj profil pomocí série úvodních otázek, podle kterých následně aplikace nabídne vhodné prostředky pro vaši pokožku. Každý produkt je ohodnocen pomocí skóre na základě ingrediencí a vhodnosti pro jednotlivou oblast vašeho těla
Wewell není jen marketplace, umožňuje využívat jejich obsáhlou databázi testovaných přípravků. Stačí pomocí aplikace naskenovat čárový kód produktu a dozvědět se složení a případné škodlivé látky. Díky již početné uživatelské základně disponuje Wewell slušnou zásobou dat ohledně specifikací pokožky jejich uživatelů. Tato data jsou veřejně dostupná, mohou je využívat i prodejci a reagovat na poptávku zákazníků.
Novinek je spousta a vyznat se v nich je někdy opravdový oříšek. Rádi vám s marketplaces pomůžeme, obraťte se na nás.