Ve čtvrtek 16. 2. se v pražském kině Dlabačov konala konference zaměřená na branding, udržitelnost značek i nejnovější trendy v této oblasti: Brand Restart 2023. My jsme se zúčastnili také, abychom vám to nejzajímavější mohli předat. Které přednášky nás naprosto dostaly?

Anna Mejsnarová: Ztratily značky koule?

To, že budování značky je dlouhodobý proces, ví asi každý, kdo stojí v čele nějaké firmy. I přesto se společnosti, jak uvedla Anička v její přednášce, zaměřují na brand pouze v krátkodobém měřítku a nepromyšleně. To má za následek to, že je značka jako taková pro chod firmy spíš závažím.

Anička také zmínila Orlanda Wooda, jednu z největších autorit efektivního marketingu. Ten tvrdí, že začínáme víc používat levou hemisféru mozku, která nedává prostor kreativitě [tvorbě příběhů, humoru nebo metaforickému myšlení]. A to není pro značky zrovna pozitivní zpráva.

Jak to pak vypadá v praxi? Značky komunikují uniformně a zaměřují se hlavně na výkon. Dá se s tím něco dělat? Ano. Podle Aničky je třeba být více kreativní a držet se pravidla 60:40. Měli byste 60 % rozpočtu investovat do dlouhodobého brandingu a 40 % do krátkodobé aktivace.

Pavel Cahlík: Jak hacknout hlavu zákazníkovi

Přednáška se točila kolem toho, jak funguje lidský mozek při konzumaci obsahu, podle toho se totiž chovají i vaši potenciální zákazníci. Lidé jsou podle Pavla tak trochu líní uživatelé, snaží se ušetřit energii a volí proto zkratkovité chování. Navíc jejich jednání ovlivňují i ty nejmenší nuance nebo anchoring [svá rozhodnutí člověk zakládá na získaných informacích, které ani nemusí být pravdivé].

Pavel také zmínil téma nákupní kocoviny. Optimální značka ji, ani zklamání z nákupu zákazníkovi nezpůsobí.

Radovan Andrej Grezo: Maskoti v reklame – absolútne nevyhnutná zbytočnosť

Kdo by neznal Dedoles křečky nebo mluvícího psa značky Factcool? Radovan se za svou kariéru podílel na mnoha projektech a spolupracoval s velkými značkami [jako Apple], lidé si ho ale pamatují právě díky tančícím křečkům.

A tak se podělil o to, jak to s maskoty je a zda je značky skutečně potřebují. Podle Radovana jsou maskoti nejpřímější cestou, jak si můžou zákazníci vybavit váš brand. Budou si je ale pamatovat jen v případě, že je budete opravdu používat.

Radovan navíc prozradil, že přibližně polovina značek, se kterými spolupracuje, maskota má. Ten by měl mít strategický význam, být výrazný a nepodléhat trendovosti [nechcete volit nového maskota při každé změně trendů]. Chcete, aby i vaši značku reprezentoval maskot? Je to skvělý krok v rámci budování brandu. Nezapomeňte ale na to, že nejen na tvorbu maskota, ale také následnou práci s ním bude vaše firma potřebovat budget navíc.

Tomáš Charouz: Trendy pro branding v roce 2023

Tomáš ve své přednášce nastínil čísla a fakta, o kterých letošní rok bude. Také potvrdil současný trend o tom, že přestat investovat do online marketingu [reklamy] v recesi se rozhodně nevyplácí. Proč? Už jen krátkodobé snížení prodejů má za následek dlouhodobý pokles tržního podílu, a to nechcete.

Jak tedy přistupovat ke krizi? Existují 2 možnosti, jak z firemního rozpočtu v rámci aktuální situace vytěžit maximum. První z nich je tzv. Einsteinova cesta. Ta říká, že se v každé krizi ukrývá příležitost. Druhá se nazývá Bernsteinova cesta a ta razí teorii, že pokud máte dobrý plán, tak i s omezenými zdroji dokážete hodně.

Radovan navíc doplnil, že během recese dochází ke štěpení kanálu pozornosti a brand jako takový funguje hlavně v uzavřených komunitách. Mainstream v této době nemá pro brand velké místo, trend bublin a subkultur se totiž dostává do popředí.

Závěr s AI

Téma umělé inteligence se letos objevuje a bude objevovat velmi často a ani Brand Restart v tomto nezůstal pozadu. Viděli jsme návrhy, které vytvořila AI za zlomek času, a pak jsme diskutovali nad tím, které z dalších návrhů vytvořil člověk a které umělá inteligence. Ta naráží na etiku: vytvořila dokonce obraz za umělce, ten vyhrál uměleckou soutěž, ale obraz nevytvořil. Ve světě marketingu už byly zaznamenány i trestní oznámení na AI [například Getty Images podala trestní oznámení, protože umělá inteligence tvořila z jejich fotobanky]. AI je skvělý pomocník, ale jediná kreativita nás odlišuje.

Tak buďte kreativní, nic jiného vás víc neodliší – to je odkaz letošního Brand Restartu.

Štítky: brand Brand Restart Brand Restart 2023 branding budování brandu e-commerce

Lucie Marková

Lucie Marková [1]
[1] Marketing Manager

Ráda píšu, cestuji a fotím na analog. Miluju sushi a v digi jsem jak doma.

Související články

Lada Pěgřimková

Lada Pěgřimková

8. 2. 2023 5 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [E-commerce]

Marketing jako ohrožená součást firemního rozpočtu?

Nejen firmy, jejichž základy se otřásly už při pandemii, se aktuálně potýkají s ekonomickou krizí a geopolitickým napětím. Jistoty, které doposud získaly, už neexistují. Poznáváte se? Nejste v tom sami.…