Snahou každé značky je zvyšovat povědomí o ní, budovat kvalitní a funkční web a být ve vyhledávání na vysokých pozicích. Jak toho dosáhnout? Začněte pracovat na kvalitních zpětných odkazech. Níže si ukážeme, jak na to.

Obsah

Co je linkbuilding?

Linkbuilding aneb budování zpětných odkazů je jedním z off page faktorů[1][1]
Podle nich vyhledávače určují umístění stránky ve výsledcích vyhledávání.
, který výrazně přispívá k budování autority webu a zvyšování povědomí o brandu. Jedná se o jeden z nejdůležitějších hodnotících faktorů, které ovlivňují pozici ve výsledcích vyhledávání. Je třeba si uvědomit, že linkbuilding přináší výsledky až časem. Ale stojí za to – může totiž výrazně pomoct ke zvýšení organické návštěvnosti.

Díky zpětným odkazům nachází obsah jak uživatelé, tak vyhledávače. Uživatel může prostřednictvím vašeho zpětného odkazu najít užitečnou informaci, získá povědomí o vaší značce nebo dokonce provede konverzi. Vyhledávač díky zpětnému odkazu rychleji zaindexuje stránku a pokud je odkaz umístěn na důvěryhodném a zaběhnutém webu, tak stránka získává lepší hodnocení.

Jaké jsou metody linkbuildingu?

Kvalitní linkbuilding neuděláte během pár dní ani měsíců. Vyhledávače lpí na tom, aby odkazy vznikaly přirozeně. V opačném případě vám tato činnost může spíše uškodit než pomoct.

Nyní si uvedeme několik doporučených metod:

[1] Příbuzné weby

Víte o webu, který je důvěryhodný a zaměřuje se na podobné téma nebo produkt? Zkuste jej oslovit s nabídkou umístění vašeho odkazu, například formou článku. Čím kvalitnější a tématičtější weby na vás odkazují, tím je pravděpodobnější, že se vaše cílová stránka umístí výše v organickém vyhledávání.

[2] Vlastní jedinečný obsah

Proč by uživatelé měli sdílet zrovna váš obsah skrze jejich web nebo sociální sítě? Odpověď je jasná: kvůli jedinečné informaci. Pokud budete mít obsah totožný s několika weby, bude se pravděpodobně šířit méně. Postrádá totiž konkurenční výhodu.

Nabízíte produkt, se kterým jste jediní na trhu? Napište o něm. Udělejte například rozhovor se známou osobností ve vašem oboru nebo připravte vlastní případovou studii. Všechny zmíněné způsoby přinášejí nové informace, jsou velice inspirující a zpětné odkazy vznikají přirozenou cestou.

[3] Blogeři, youtubeři, influenceři

Prostřednictvím influencerů dostanete rychle obsah k mnoha lidem. Je důležité oslovit influencera, který má alespoň trochu blízko k vašemu tématu. Budete tak mít jistotu, že jeho fanoušci jsou tou správnou cílovou skupinou. Využijte naplno potenciálu spolupráce s youtubery a blogery.

[4] Odkazy na sociálních sítích

Pokud budete sdílet vaše odkazy na sociálních sítích, jedná se o nofollow odkazy, které hodnocení stránek nevylepší. Perfektně však poslouží jako vstupní brána pro potenciální zákazníky, kterých je na sociálních sítích velké množství.

[5] Diskuzní fóra

Další možností, kde lze umístit zpětné odkazy, jsou diskuzní fóra. Pozor! Myslete na to, aby se jednalo o kvalitní diskuze, nejlépe moderované. Vaše příspěvky by měly být k tématu a užitečné pro danou problematiku.V některých fórech je na všechny umístěné odkazy nastaven atribut nofollow, budou tak sloužit pouze jako vstupní odkaz na váš web.

[6] Microsites

Jedná se o stránky, které se zaměřují na úzký okruh vašeho sortimentu nebo služeb. Dále si je můžete představit jako blog, na který se pravidelně umisťují tématické články. Pokud je téma hledané a oblíbené, přiláká na váš web mnoho potenciálních zákazníků.

[7] Využití dobrých obchodních vztahů

Pokud máte dobré vztahy s vašimi obchodními partnery, poproste je, aby na vás odkazovali z jejich webu. Například ve formě reference na služby, kterou umístí na web. Z ní pak povede odkaz na ten váš.

Jak zkontrolovat odkazy vedoucí na váš web?

Ke strategii linkbuildingu patří také jejich kontrola a údržba. Pomocí různých nástrojů získáte ucelený přehled o tom, odkud na vás odkazují a jaké je odkazové portfolio. Pro analýzu zpětných linků využijte například nástroj SEO Spyglass od SEO PowerSuite, který jednoduše propojíte s Google Analytics a Google Search Console. Prostřednictvím nástroje získáte kompletní seznam odkazů vedoucích na váš web a zkontrolujete tak snadno jejich stav. Pomocí filtru vyberete informace, které vás o odkazech zajímají. Kromě vašich odkazů můžete také porovnávat a analyzovat odkazové portfolio vašich konkurentů a najít tak užitečné zdroje. Veškeré informace můžete poté exportovat ve formátu csv.

Co všechno zjistíte o zpětných odkazech?

  • Nofollow vs. Follow
  • Anchor text[2][2]
    Text na stránce, který je odkazem na jinou stránku, bývá odlišen od zbytku textu například podtržením.
  • Funkčnost odkazů[3][3]
    Stavový kód 200.
  • Spamové odkazy
  • Identifikace škodlivosti odkazů
  • Zdrojové domény zpětných odkazů
  • Konkurenční odkazy
Náhled analýzy zpětných odkazů v nástroji SEO Spyglass

Náhled z auditu analýzy zpětných odkazů, tzn. jaké odkazy z externích zdrojů vedou na analyzovaný web. Na náhledu můžeme vidět počet zpětných odkazů a konkrétní informace o odkazech jako je například: anchor text odkazu, jak moc je riskantní, sílu domény odkazu, konkrétní URL zpětného odkazu, meta informace o odkazu, zda je nofollow / follow.

V jakém případě provést kontrolu a úpravu zpětných odkazů?

Po změně názvu domény

Pokud jste měnili název domény, po provedení analýzy zjistíte, že odkazy na váš web vedou na původní doménu. A i když máte provedené přesměrování 301 a uživatel se v závěru dostane na novou doménu, stále se posiluje i původní doména. Požádejte vlastníky odkazových zdrojů, aby starý odkaz nahradili novým. Nové stránky se tak rychleji indexují a dojde k jejich efektivnějšímu posílení.

Po změně struktury webu

Změnili jste na vašem webu kategorie nebo jejich hierarchii? Většinou tak vznikne nová URL adresa a původní odkaz se stává neplatným a vrací stavový kód 404[4][4]
Stránka nenalezena.
.

Při častých změnách

Týká se zejména e-shopů, jejichž sortiment se často obměňuje. Uživatel se skrze zpětný odkaz proklikne k produktu, který e-shop už nenabízí, a návštěvník tak ihned odchází. Nabídněte proto alespoň vhodnou alternativu.

Vysoká míra opuštění ze zpětných odkazů

Všimli jste si, že se k vám uživatelé dostávají prostřednictvím zpětných odkazů, ale ihned opouštějí stránku? Možná je to tím, že se na web proklikli s jasným cílem, který na stránce nenašli. Díky analýze zpětných odkazů snadno zjistíte, zda odkazy opravdu vedou na dopadové stránky, které jsou relevantní oproti odkazovému zdroji. Často weby odkazují pouze na homepage i přesto, že chtějí odkazovat na konkrétní produkt. Odkaz byste proto měli vést na konkrétní dopadovou stránku.

Co nedělat?

  • Vyhněte se umisťování odkazů na weby, které nejsou tématem příbuzné vašemu webu.
  • Vyhněte se spamům s odkazy v diskuzních fórech.
  • Neumísťujte vaše odkazy na tzv. link farmy[5][5]
    Weby, které byly vytvořeny za účelem vkládání zpětných odkazů.
  • Nepoužívejte skryté odkazy. Dbejte na to, aby uživatel viděl to, co robot a naopak.
  • Nespoléhejte na taktiku: Umístím tvůj odkaz, když ty umístíš můj odkaz.

Rady navíc

[1] Zaměřte se hlavně na kvalitu a relevanci zpětných odkazů než na jejich počet.
[2] Zkontrolujte pomocí nástrojů na kontrolu zpětných odkazů, že odkazy vedou na cílové stránky, nikoliv na homepage.
[3] Odkazy vedoucí na váš web nesmí vracet stavový kod 4xx/5xx. Pokud se tak stane, obraťte se na vlastníka webu, aby nahradil tento odkaz platným.
[4] Ověřte, že pod článkem nebo obsahem máte možnosti ke sdílení na sociální sítě.

Pokud není strategie tvorby a kontroly zpětných odkazů ve vašich silách, obraťte se na zkušeného experta.

Štítky: kategorie Linkbuilding metody odkazy rady SEO Tipy url zpětné odkazy