V posledních několika letech už není slovo „cookies” velkou neznámou snad pro nikoho. Cookie lišty se nás dennodenně ptají, jestli chceme cookie na webu povolit, nebo ne. Co to ale přesně znamená, co jsou cookies třetích stran a co obsahují a proč by měl konec cookies třetích stran zajímat hlavně e-shopy?

Cookies si můžete představit jako balíčky informací o vašem pohybu na internetu. Pomáhají majitelům webových stránek poskytnout uživatelům pohodlnější návštěvu pro lepší konverzní vlastnost, umožňují prohlížečům zapamatovat si vaše přihlašovací údaje, nákupní košíky a další data. Díky nim umí také server poznat konkrétního uživatele a přizpůsobit mu svůj obsah. A pro e-shopy zajišťují snad ta nejcennější data, bez kterých mohou na efektivní online cílenou reklamu zapomenout. 

K čemu se soubory cookie používají?

Jejich úkol je jasný – přiřadit aktivitu na webových stránkách ke konkrétnímu uživateli. Můžete si je představit jako jedinečný řetězec písmen a čísel, který páruje relaci uživatele k příslušným datům a obsahu a zná pohyb uživatele napříč weby. Identifikace uživatele je pak zásadní pro personalizovanou reklamu nebo sledování výkonu inzercí. 

Cookies generuje webová platforma a odesílá je do webového prohlížeče. Ten ukládá přijaté soubory cookie po předem stanovenou dobu nebo po dobu relace uživatele na webových stránkách. Například Google Analytics ukládají své soubory cookies na identifikaci uživatele po dobu 2 let.

A kde cookies najít? Ukládají se přímo do vašeho počítače. Někdy jsou všechny uložené v jednom souboru, jindy má každá cookie svůj vlastní. Chcete-li si je prohlédnout, stačí kliknout pravým tlačítkem nebo F12 → Prozkoumat  → Aplikace  → Úložiště  → Cookies. 

Co jsou cookies třetích stran?

Pojďme ještě o krok zpátky a začněme od cookies prvních stran. Ty se obvykle používají k zapamatování si přihlašovacích údajů nebo k uložení nákupního košíku. Jejich hlavním účelem je vylepšit celkový uživatelský zážitek a zůstávají uloženy na jednom konkrétním webu. V dnešní době lze jen stěží najít webové stránky, které by tyhle ,,cookiny” nepoužívaly.

Soubory cookie třetích stran jsou uloženy pod jinou doménou, než kterou právě navštěvujete. Většinou se používají ke sledování uživatelů mezi webovými stránkami a k zobrazování relevantnějších reklam. Cookies 3. stran si uživatel nese s sebou s tím, že se na ně „mohou podívat” jakékoliv jiné stránky.

O cookies 3. stran teď pravděpodobně slýcháte hlavně ve spojení s jejich postupným omezováním, tlak ze strany regulačních orgánů a spotřebitelů totiž vedl mnohé zástupce technologického průmyslu k prohlášení, že soubory cookie třetích stran brzy skončí. Google oznámil, že cookies v prohlížeči Chrome už v druhé polovině letošního roku přestane podporovat. A nebude první, prohlížeč Safari a Mozilla Firefox už cookies třetích stran nepodporují delší dobu. 

To ale neznamená, že by byl cílené reklamě konec, řešením může být naše služba založená na technologii server side tagging – Dataplus. Ta je v souladu s GDPR  a zajistí dostatek dat pro kampaně.

Chcete se dozvědět víc? Obraťte se na nás nebo se podívejte, jak firmě Potten & Pannen – Staněk pomohlo DataPlus znovu rozjet online kampaně.  

Chci DataPlus

Štítky: chrome cookies cookie cookies cookies google cookies třetích stran

Jan Malatinský

Jan Malatinský [1]
[1] Data Analyst Team Leader

Datový analytik - hlavou v datech, srdcem ve sportu.

Související články

David Hlinka

David Hlinka

8. 12. 2023 5 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [Webová analytika]

Conversion API – Jak se letos změnily možnosti reportování?

Pokud vás minula nová možnost trackování zákazníků, měli byste [CAPI] novince rozhodně věnovat pozornost. …

Jan Malatinský

Jan Malatinský

15. 1. 2024 5 minut čtení

  • [Případová studie]
  • [Webová analytika]

[Case study] Jak DataPlus pomohlo rozjet online kampaně Potten & Pannen – Staněk

Český prodejce prestižního kuchyňského vybavení Potten & Pannen - Staněk ztrácel kvůli konci cookies 3. stran klíčová data o svých zákaznících. Zpět k úspěšným online reklamám pomohlo námi vyvinuté DataPlus.…

Šimon Heider

Šimon Heider

23. 10. 2023 5 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [E-commerce]
  • [PPC]

Proč využívat vlastní seznamy zákazníků

Čeká nás cookiesless budoucnost [období bez 3rd party data]. Co to pro vás znamená a jak se na to připravit?…