Představte si sex jako konverzi. Než k ní dojde, obvykle přichází optimálně pozvání, první rande, puget a dále záleží na vašem know-how a vzhledu neboli UX.

Po konverzi si vyhodnotíte její hodnotu a investici, kterou jste museli obětovat. Lze to srovnat s akvizicí nového zákazníka. To naparování na začátku je vždycky nejdražší a zabere nejvíce energie.

Pokud se vše povede, přijde druhá konverze, třetí, dvacátá. V ten moment cena na konverzi obvykle klesá. Nemusíte chodit do těch nejlepších restaurací, bude stačit i jedna obyčejná růžička, a stejně dojdete k požadovanému cíli. Takže i pokud jste na začátku skončili v mínusu, nyní se vám to konečně může vrátit! Retence je mnohem výhodnější, než neustále hledání nových zákazníků.

Ale co když opakované konverze nepřichází?

A nyní se konečně dostáváme k brandu! Všichni o něm mluví, ale když druhou stranu poprosíte, ať vám to vysvětlí jako dítěti, málokdy se dozvíte něco kloudného.

Pojďme si to zjednodušit. Budeme brand vnímat jako očekávání zákazníka. Ukažme si to na prvním příkladu. Váš protějšek bude čekat, že půjdete do krásné restaurace, zaplatíte, dostane květinu, budete naslouchat a aktivně se doptávat, smysl pro humor vám nebude cizí.

Pokud naplníte očekávání, dojde ke konverzi.

Chcete-li mít jistotu, uděláte nejdříve průzkum. Jaké argumenty na ni platí a na co slyší. Díky připravené personě budete vědět, že je vegetariánka. Takže vyloučíte steak house. Sdílela fotky růží, takže i o pugetu budete mít jasno atd. Pokud je posh, skromnou domácí večeří nejlepší dojem neuděláte.

Čím více informací máte, tím více stoupají šance na konverzi.

Máte brand? A můžu ho vidět?

Máte brand? A můžu ho vidět?

Brand není jenom vizuál

I když jste krasavec, neznamená to, že dojde ke konverzi. Pokud budete na první schůzce smrdět, nebudete mít ostříhané nehty, nezaplatíte, určitě žádná konverze nebude. A pokud přeci jen ke konverzi dojde ještě dříve, než si to vše druhá strana uvědomí, bude toho zpětně určitě litovat a udělá vám takovou negativní reklamu, že získat další konverze od jiných bude mnohem těžší.

Z čeho se tedy především skládají očekávání zákazníků, pokud máte e-shop?

  1. Cena
  2. Skladovost zboží
  3. Doba dodání
  4. Komunikace
  5. Řešení reklamací
  6. Recenze ostatních zákazníků
  7. UX webu a nákupního procesu
  8. Doprava

Zjednodušeně ze všeho, od prvního kontaktu až po přání k svátku se slevou.

Uvažujete dlouhodobě?

Pokud investujete pouze do PPC reklamy a na ostatní marketing jste rezignovali, není to dobře. V určitém momentě to může dávat smysl a nelze paušalizovat. Ale v dlouhodobém měřítku z hlediska udržitelnosti cena PPC reklamy neklesá, ale roste. Pokud většinu vašich tržeb budou tvořit akvizice a podíl tržeb z vracejících se zákazníků nebude narůstat, je vaše podnikání jen otázka času.

Není výhodnější vztah na celý život než „jednorázovky“?

A ještě cizí moudrost na závěr.

„Nejdražší sex je bezplatný sex“ Woody Allen.

Štítky: brand konverzce online marketing PPC PPC reklama

Tomáš Schwarz

Tomáš Schwarz [1]
[1] PPC Specialist

Bývalý zaměstnanec Advisio.