Letošní ročník se věnoval aktuální ekonomické situaci a dopadu na e-shopy [což je většina našich klientů], proto se na tuto konferenci vydala Pája [Marketing Managerka], Lukáš a Tom [Account Managers].
Co si z akce odnesli a jak to pomůže našim klientům?
Přínosná témata [nejen] pro e-shopy
Na přednáškách zazněly informace o finančním řízení e-shopů, cenotvorbě, optimalizaci nákladů nebo plánování rozpočtu.
Možná si říkáte, že to nejsou témata pro marketingovou agenturu. My ale nesouhlasíme. Naopak tak dokážeme lépe pochopit problémy, se kterými se naši klienti [e-shopy] potýkají, a rovnou jim navrhneme i řešení.
Které přednášky nás zaujaly?
[Markéta Šichtařová] Aktuální ekonomický vývoj v ČR
Markéta potvrdila, že ekonomický vývoj má obrovský vliv na chování zákazníků [toto téma dnes a denně řešíme s našimi klienty]. Jaká je situace u nás? Propad maloobchodu a v podstatě i e-commerce pokračuje nepřetržitě už 15 měsíců. A jak to bude v budoucnu?
V rámci přednášky jsme se dozvěděli o 3 okruzích, které s ekonomickým vývojem úzce souvisejí. Jsou to monetární, fiskální a politické souvislosti.
Co je monetární bublina?
Začala vznikat už v roce 2008 v rámci ekonomické krize a praskla s příchodem covidu, zavíráním obchodů, lockdownem a dalšími opatřeními. Najednou lidé neměli kde utrácet. To však prospělo trhu e-commerce, protože nebylo více různých variant, jak nakupovat. Proč je to dnes problém?
Když se vše dostalo po covidu do „normálu”, chtěli zákazníci investovat své peníze. Například do nového auta. Jenže automobilový trh byl silně zasažen opatřeními v covidové době, takže i po jejich rozvolnění nebyla auta k prodeji, protože nebyly k dispozici čipy. Poptávka výrazně převýšila nabídku. Tím se dostáváme také k dnešní inflaci [v Česku je třetí největší — po Slovensku a Maďarsku].
To bohužel ale není vše. Chování centrálních bank a vlád jednotlivých států způsobilo také to, že Evropa je v dnešní době více socialistická než kapitalistická [a to obchodu nesvědčí]. Vraťme se klidně zpět k příkladu s auty. Protože ty pořadníky na auta můžeme s trochou nadsázky přirovnat k řadám na banány, maso a další potraviny za socialismu [to určitě mnozí z vás pamatují].
Po skončení přednášky se objevila spousta dotazů na téma: „Kdy se to zlepší?” nebo „Bude to ještě horší?” Podle Markéty je aktuální stav tak špatný, že už není téměř kam klesat. Naopak visí ve vzduchu riziko, že se na základě aktuální situace lidem šetření zaryje pod kůži. Co to bude znamenat pro e-commerce trh? Zákazníci budou pravděpodobně po skončení krize mít obavy z další, a tak budou tvořit finanční rezervy místo toho, aby své peníze utráceli.
[Murat Kalafat] Jak získat zákazníka v této nelehké době na svou stranu?
Téma, které rezonuje s každým, kdo má e-shop [nebo s e-shopařem spolupracuje]. V dnešní době je potřeba hledat nové způsoby, jak získat zákazníky. Ptáte se jak? My jsme se ptali stejně a s odpovědí přišel ve své přednášce Murat Kalafat, viceprezident firmy Criteo.
Co nám říkají průzkumy?
Společnost Criteo ve svém průzkumu zjistila, že zákazníci dnes dávají při nákupu přednost jiným věcem, než je jen cena. Co tedy aktuálně zákazníky podle Criteo zajímá?
- 57 % zákazníků se dívá na ekologický aspekt značky [jak se brand staví k udržitelnosti].
- Dalším důležitým faktorem [pro 63 % zákazníků] jsou hodnoty značky, od které nakupují.
- A v neposlední řadě jsou to VIP programy [sběr věrnostních bodů a následné slevy], která zajímají až 65 % zákazníků.
Proč je tak náročné získat zákazníky a přesvědčit je k nákupu? Zákazníci jsou totiž opatrnější, více nad svým nákupem přemýšlejí, hodně porovnávají a prodlužuje se i jejich cesta k nákupu. I tady ale můžete vstoupit vy a marketing. Buďte vidět na zbožových srovnávačích a vkročte tak do cesty zákazníka ve fázi, kdy se rozhoduje a porovnává.
Tudy cesta [ne]vede
Pokles výkonnostních kampaní je něco, s čím se dost možná musíme smířit, a i když je budeme optimalizovat na maximum, lidé prostě nebudou chtít utrácet. Jsou zde ale další cesty, jak s touto situací pracovat. Můžeme se soustředit na budování brandu, posílení značky nebo na customer care fázi, která vám zajistí věrnost zákazníků. Potřebujete v e-commerce poradit? Obraťte se na nás — jsme vaši digitální rádci.
Štítky: konference zákazníci