Optimalizace webu pro vyhledávače je důležitá ve všech fázích života webu od prvopočátečního návrhu přes běžné fungování až po přechod na nové řešení, ale nejdůležitější a nejefektivnější je začít se SEO už ve fázi přípravy webu. Zajistíte si dobré výsledky a ušetříte si spoustu času, peněz i energie s následnými opravami chyb. Zjistěte, co si pohlídat, na co si dát pozor i jak zlepšit SEO, pokud už s ním pracujete.
Proč by vás mělo SEO zajímat
Optimalizace webu je důležitá jak pro vyhledávače, tak pro uživatele. SEO[1][1]
Search engine optimization. je o pochopení, co a jakým způsobem lidé hledají, a poskytnutí odpovědí na jejich dotazy. SEO strategie má přímý vliv na umístění webu v rámci výsledků vyhledávání. SEO a UX jsou nedílnou částí úspěchu vašich webových stránek, a tudíž vašeho byznysu. Ignorace SEO aspektů může poškodit vaše podnikání.
Na co se zaměřit při návrhu webu
„Klíčovka“
Díky analýze klíčových slov získáte cenná data. Zjistíte, jak vytvořit logickou architekturu na webu, jak členit kategorie a také, u čeho vám stačí filtr a kde vytvořit samostatné vstupní stránky. Ujistěte se, že veškeré vstupní stránky mají vhodný textový obsah, jsou na nich vhodná klíčová slova / long-taily a také související klíčová slova v rámci on-page faktorů.
Technické pozadí webu
Technicky „vyladěné“ pozadí webu je základním stavebním kamenem. Na začátku se zaměřte na technické parametry, které jsou směrodatnými faktory pro vyhledávače. K těm nejdůležitějším patří zabezpečení protokolem HTTPS, ošetření duplicit a optimalizace pro mobilní zařízení.
Optimalizujte web tak, aby se vyhledávače snadno dostaly ke všem důležitým stránkám. Pokud se váš web nebude líbit vyhledávačům nebo se k jednotlivým sekcím webu ani nedostanou, nebude se zobrazovat uživatelům ve výsledcích vyhledávání na chtěných pozicích.
On-page faktory
Technické řešení samo o sobě nestačí, musí s ním korespondovat také obsah, protože uživatelé vyhledávají odpovědi na své dotazy přes fulltextové vyhledávání. Jinými slovy napíšou, co zrovna hledají a vyhledávač jim nabídne z množství stránek, které zná, nejvhodnější obsah ve formě textu, videa nebo obrázku.
Základem každé optimalizované stránky je:
- Správně vyplněný meta title
- Meta description
- Textový popis na stránce zahrnující vhodný H1 nadpis
- Interní prolinkování.
Obsah by měl být hezky propojený skrze prolinky [odkazy], které zvyšují hodnocení stránek, pomáhají vyhledávačům v procházení webu a také jsou nesmírně důležité v rámci uživatelské přívětivosti a udržení uživatele na webu.
UX a design
Vytvářejte stránky tak, aby byly přívětivé hlavně pro uživatele, nikoli pouze pro vyhledávače. Stránka musí mít funkční a logické prvky, které přivedou uživatele co nejrychleji k tomu, co hledá [zakoupení produktu, odběr novinek, kontaktování]. Sledujte chování uživatelů na webu a snažte se jim usnadnit cestu k cíli, protože i malá změna, například v jednotlivých krocích nákupu, může výrazně zvýšit konverze. Tou změnou může být také zaměřit se na rychlost webových stránek. Pokud budou stránky pomalé, tak díky tomu můžete přijít o nové nebo i stávající zákazníky.
Zpětné odkazy
Zaměřte se co nejdříve na budování zpětných odkazů. Snažte se rozšiřovat své odkazové portfolio o kvalitní a důvěryhodné zdroje. Budování zpětných odkazů neboli linkbuilding je v dlouhodobém časovém horizontu velice přínosný. A platí, že čím dříve začnete s tvorbou strategie linkbuildingu, tím dříve budete sklízet ovoce.
Na co myslet při přechodu na nové řešení
Nezapomínejte na SEO a celkové strategii pro SEO ani při přechodu na nový web, kdy se často mění tvar URL adres. Když nedohlédnete na přechod ze starého řešení webu na nové, nemusíte mít správně vyřešené přesměrování, a tím pádem vám vznikne velké množství neplatných URL se stavovým kódem 404 – Stránka nenalezena.
Z tohoto a mnoha dalších důvodů je potřeba mít při přechodu webu na jiné řešení dohled nad veškerými URL a zkontrolovat, zda jsou původní URL adresy adekvátně přesměrovány.
Nikdy není pozdě na změny
Pokud nebyl SEO konzultant u zrodu webu, bude těžší ho dát do pořádku, ale nikdy není pozdě se SEO začít, výsledky se dříve nebo později dostaví. SEO konzultant vám mnohdy pomůže vyřešit globální problém na webu, který vám brání při vzestupu na lepší pozice v organickém vyhledávání. Jednotlivé kroky a odstraňování problémů postupně zvýší organickou návštěvnost.
Optimalizace není nikdy hotová
Ano, existují jednorázové záležitosti, jako jsou některé zmíněné technické záležitosti, které uděláte jednou a máte splněno. Nicméně SEO je především o úpravách obsahu a také o zacílení odpovědí na uživatelské dotazy, takže je potřeba sledovat trendy a obsah neustále aktualizovat a doplňovat.
Počítejte také s tím, že Google často mění pravidla boje, jako třeba když od září 2019 přestal podporovat direktivu noindex v souboru robots.txt. A proto je vhodné jednou za čas provést celkový SEO audit webu, zvláště když pociťujete propad v organickém vyhledávání.
Dlouhodobá strategie potřebuje měřitelná KPIs
SEO je neustálá a kontinuální činnost, která potřebuje jasnou strategii, KPIs a jednoduše SEO plán. Sledování trendů vám pomůže s přizpůsobováním webu. Strategii tvořte s odborníky v oboru a stanovte si měřitelné cíle.
Jaké KPIs si můžete sledovat?
- Meziroční nárůst návštěv z organického vyhledávání
- Pozice webu na důležité klíčové fráze
- Počet návštěv z externích webů [zpětné odkazy]
- Počet odkazujících domén / zpětných odkazů
- Počet návštěv jednotlivých stránek [články, produkty, kategorie]
- Míra okamžitého opuštění
Nevíte si rady? Pomůžeme vám
Pokud v očích vyhledávačů není váš web dostatečně optimalizovaný, tak ho nebudou zobrazovat uživatelům ve výsledcích vyhledávání. Vy tím pádem přijdete o potenciální zákazníky. A to je škoda. Rádi vám pomůžeme zjistit, jak je na tom váš web. A poradíme vám, jak ho dostat do kondice a můžeme být takový váš SEO konzultant. Jestli jste ve fázi přípravy webu, pak přizvěte SEO konzultanta už k navrhování webových stránek. Díky tomu vše podchytíte a správně nastavíte hned na začátku. Pomůžeme vám nastavit váš SEO plán tak, aby výsledky na sebe nenechali dlouze čekat.
Když si s optimalizací webu chcete pohrát sami, seznamte se s užitečnými SEO tipy a technikami. Dalším zajímavým článkem zaměřený na e-shopy je od našeho partnera Upgates.
Při tvorbě SEO strategie může sehrát klíčovou roli i GAP analýza, která je přínosná při promyšlení strategie SEO. Pomůže identifikovat relevantní klíčová slova, porovnat výkon v rámci organického vyhledávání s konkurencí, a její výsledky lze aplikovat nejen na SEO. Začtěte se a zjistěte, jak zlepšit SEO a získat lepší pozice v rámci organického vyhledávání.
Co je SEO strategie? [1]
SEO strategie se podílí na optimalizaci webových stránek. Díky optimaliza se stránky lépe zobrazují ve výsledcích vyhledávání, při zadání vyhledávacího dotazu v rámci vyhledávání na internetových vyhledávačích. Díky lepší pozici ve výsledcích vyhledávání získáte i vyšší organickou návštěvnost.
Jak se dělá SEO? [2]
Pod pojmem SEO se skrývají postupy, které pomáhají k lepšímu umístění webových stránek ve vyhledávačích. Pod SEO patří optimalizace obsahu, technická optimalizace stránek, linkbuilding neboli budování zpětných odkazů. SEO optimalizace není jednorázová činnost, je potřeba sledovat klíčová slova a obsah na webu pravidelně aktualizovat. Plán SEO doporučujeme pravidelně aktualizovat a vždy se zaměřit na aktuální data.
Co je to SEO a jak funguje? [3]
Pod pojmem SEO se skrývají techniky a strategie, díky kterým se webové stránky lépe zobrazují ve vyhledávání. Vyhledávač na základě několika aspektů určuje, zda je stránka pro uživatele odpovídající a zda je na ní to, co uživatel hledá.
Jak zjistit SEO? [4]
K sledování organické návštěvnosti lze využít jak Google Analytics, tak Google search consoli. Najdeme zde odpovědi na to, jak se chovají uživatelé, jak vyhledávají a jak si vedou jednotlivé klíčové slova.
Proč SEO? [5]
SEO je dobré pro zlepšení viditelnosti webových stránek ve vyhledávání. Díky tomu se může zvýšit návštěvnost stránek a taky se může zvýšit konverzní poměr. Nejedná se pouze o zlepšení pozic ve vyhledávání, ale zlepšuje se i uživatelská zkušenost a důvěryhodnost, jakou stránku působí.
Co ovlivňuje SEO? [6]
SEO ovlivňuje nejeden faktor, mezi ty hlavní patří kvalita obsahu, struktura stránek, rychlost načítání webových stránek, mobilního přizpůsobení, kvalitě zpětných odkazů a spousta dalších faktorů.
Jak stanovit klíčová slova? [7]
Klíčová slova musí být relevantní pro Váš obsah a musí se jednat o ta klíčová slova, která v rámci Vašeho segmentu uživatelé vyhledávájí. Najít vhodná klíčová slova lze díky GAP analýze nebo pomocí analýzy klíčových slov.
Co je to klíčové slovo? [8]
Klíčové slovo lze chápat jako vyhledávací dotaz, který uživatelé zadávají do vyhledávače s cílem získat odpověď na jejich dotaz. Díky optimalizaci pomocí nejvíce vyhledávaných klíčových slov ve Vašem segmentu, lze zlepšit pozice ve výsledcích vyhledávání.
Štítky: digital marketing Google marketing SEO strategie