Už si nelámejte hlavu nad různými specifikacemi XML feedů. Přečtěte si, jak na produktový feed u srovnávačů nábytku Favi a Biano a vyhledávače módy GLAMI. Jak jinak než stylově a jednoduše.

Online svět nakupování pokročil z obecných srovnávačů i do specifických oblastí, a tak se zrodily srovnávače zaměřené na nábytek a módu, tedy Favi, Biano a GLAMI. Díky nim nejenže porovnáte ceny, ale načerpáte z nich plno inspirace a prolistujete si je jako online katalog. Jak se ale liší jejich feedy a jak by měly vypadat?

Obsah

Specifikace XML feedu Favi

Favi nemá svou vlastní specifikaci feedu, vystačíte si tak například s feedy pro jiné zbožové srovnávače, jako je Heureka a Zboží, nebo i s feedem pro Google Nákupy. Co ale musíte dodržet, je uvedení povinných elementů ve správném tvaru:

  • ITEM_ID – identifikační číslo,
  • PRODUCTNAME – název produktu,
  • DESCRIPTION – popis produktu,
  • CATEGORYTEXT – kategorie,
  • PRICE_VAT – cena produktu s DPH,
  • URL – odkaz na produkt,
  • IMGURL – odkaz na hlavní obrázek,
  • DELIVERY_DATE – doba dodání.

O obecných podmínkách, které tyto elementy musí splňovat, se dočtete v našem článku Jak vyladit produktový feed pro Heureku a Zboží. Neopomíjejte ani všeobecná doporučení k feedům, také ta v článku najdete. Pro několik elementů totiž existují doporučení, která vám pomohou zefektivnit práci jak s feedy, tak se srovnávači.

Dejte si záležet na kvalitních obrázcích

Při výběru nábytku a dekorací jsou velmi důležité obrázky. Zkontrolujte si proto, že ve feedu zasíláte obrázky bez vodoznaků a v co nejvyšším rozlišení, tedy minimálně 400 × 400 px, ideálně ale větší než 1 000 × 1 000 px.

Věnujte se správnému vyobrazení produktu na hlavním obrázku, kde by měla být odpovídající varianta dekoru i velikosti. V případě, že je na obrázku více produktů,  musí být jasné, který produkt je hlavní. Produkty by měly být ideálně na bílém pozadí, ale pokud takové obrázky nemáte, vystačíte si i s fotkami produktů přímo v interiéru. Zkrátka je důležité, aby zákazník na první pohled věděl, o jaký produkt se jedná.

Využíváte také alternativní obrázky? Jsou totiž skvělým vodítkem při rozhodování o koupi. Díky nákresům s rozměry, fotografiím z různých úhlů, ilustracím a detailům potenciální zákazník produkt lépe pozná. Takových obrázků můžete zaslat až 20, proto rozhodně neváhejte.

Ukázka využití alternativních obrázků

Ukázka využití alternativních obrázků.

Bez uvedené kategorie se do katalogu nedostanete

Dalším důležitým elementem jsou informace o kategorii produktu. Tato kategorie by měla být co nejvíce popisná. Doporučujeme ji zadat podle stromu kategorií Favi, předejdete tak možnému nespárování produktů a následným úpravám feedu. Vždy také uvádějte celou cestu kategorie, nejen poslední název v ní. Práci vám usnadní praktický nástroj Mergado, kde díky funkci našeptávání nemusíte nic složitě hledat.

Dejte si také pozor na uvedení kategorie v odpovídajícím jazyceobecné názvy kategorií [např. akce, výprodeje] a snažte se kategorie příliš neměnit, při každé změně dojde k vyřazení produktu a opětovnému schvalování.

Neprodávejte zajíce v pytli, uveďte parametry

Představte si, že si chcete koupit nějaký kus nábytku online. Jako zákazníka vás bude zajímat barva, dekor, styl, materiál, rozměry, popř. specifické vlastnosti produktu. Jako prodejce proto uvádějte i tyto parametry.

Účinnou vychytávkou je také označení produktu vlaječkou země, ze které pochází. Máte např. český výrobek? Pochlubte se tím a do parametru Specifikace uveďte hodnotu „český výrobek“:

<PARAM>

<PARAM_NAME>Specifikace</PARAM_NAME>

<VAL>český výrobek</VAL>

</PARAM>

Označení původu produktu

Označení původu produktu.

Doporučené úpravy feedu pro Biano

Ani Biano nemá svou vlastní specifikaci feedu, takže vám opět po stačí feed například pro Heureku, Zboží nebo pro Google nákupy.

Proč investovat čas do kvality obrázků 

Kvalita obrázků je důležitá také pro Biano. Od Favi se liší v pohledu na vyobrazení produktů. Zakládá si na fotografiích ve stylizovaných interiérech či exteriérech, ve kterých produkty vypadají přirozeněji než jen na bílém pozadí.

I zde by měla být velikost obrázku minimálně 400 × 400 px, doporučen je ale rozměr 1 500 × 1 500 px a více. Čím vyšší kvalita obrázků, tím lépe. Biano v tomto směru klienty podporuje a maximální rozměry a datovou velikost neomezilo.

Vysoké rozlišení a kvalita obrázků hrají důležitou roli kvůli nové funkci hledání nábytku Visual Search. Funguje na základě umělé inteligence, zákazník nahraje obrázek produktu, který shání, a Biano tento obrázek analyzuje a následně nabídne stejné či podobné produkty.

Doporučujeme tedy ve feedu zasílat co nejvíce obrázků produktu, a to v maximální možné kvalitě a bez vodoznaků.

Podoba feedu pro GLAMI

GLAMI má různá specifika pro feed, pozornost věnujte především povinným elementům. Doporučujeme však nezůstat jen u nich a feed ještě obohatit o další doporučené informace, které zákazníkům navodí ucelenější představu o produktu, ale také dopomohou k rychlejšímu spárovánílepší viditelnosti produktů.

Povinnými elementy jsou:

  • ITEM_ID – identifikační číslo,
  • PRODUCTNAME – název produktu,
  • URL – odkaz na produkt,
  • IMGURL – odkaz na hlavní obrázek,
  • PRICE_VAT – cena produktu s DPH,
  • MANUFACTURER – výrobce,
  • CATEGORYTEXT – kategorie,
  • SIZE – velikost,
  • DELIVERY_DATE – doba dodání.

Je důležité zasílat všechny varianty produktu, tedy všechny jeho dostupné barvy i velikosti. Každá varianta musí mít své vlastní ITEM_ID, aby ale systém poznal, že se jedná o jeden produkt, použijte stejné ITEMGROUP_ID.

Každou variantu opatřete vlastním SHOPITEM elementem. Zaměřte se ale  na správné pojmenování produktů, v jejich názvu, tedy v PRODUCTNAME, nesmí být uvedena velikost ani jakékoli reklamní sdělení o dopravě zdarma, dárku k produktu apod.

Jak správně uvést velikosti

Údaje o velikosti nepatří do elementu PRODUCT NAME. Parametr Velikost slouží pro zaslání hodnoty velikosti [např. 38] a parametr SIZE_SYSTEM slouží pro systém velikostí [např. EU]. GLAMI akceptuje evropský, mezinárodní, britský, americký, italský a ruský systém velikostí.

Zápis pro uvedení velikosti

Zápis pro uvedení velikosti.

Ve feedu můžete použít také element URL_SIZE. Ten se liší od klasického elementu URL tím, že jím neodkážete na obecný produkt, ale přímo na jeho danou velikost.

Dbejte na správné uvedení velikostí u všech produktů. Jedinou výjimkou jsou brýle, šály a kabelky.

Zlepšete viditelnost svých produktů doplněním parametrů

Uvedení parametrů produktu, jakými jsou například velikost, barva, materiál, země původu nebo udržitelnost, napomůže zákazníkovi v lepší informovanosti, ale také způsobí lepší viditelnost produktů v katalogu.

Díky uvedení parametrů se propíší hodnoty do filtrů, čímž se zlepší umístění vašich produktů. Pro výběr oblečení a doplňků je pro zákazníka také důležité vědět, z jakého materiálu jsou produkty vyrobeny a jaké procentuální zastoupení jednotlivých materiálu produkt obsahuje.

Na co si dát pozor při uvedení kategorie

Také u GLAMI je důležité uvést co nejpodrobnější kategorii produktu, nejlépe podle stromu kategorií GLAMI. Mějte navíc na paměti, že v kategorii musí být pro všechny produkty uvedeno pohlaví [např. dámské oblečení, pánské oblečení, ale i rozdělení na dívčí a chlapecké oblečení].

Nabídněte zákazníkům více úhlů pohledu

Minimální velikost obrázku je 500 × 500 px, ale opět platí, že čím větší kvalita, tím lépe. Fotografie by měly být na bílém nebo světlém pozadí a nesmí obsahovat vodoznak, loga, ani jiný text [např. s výzvou k nákupu, dárkem apod.]. Hlavní fotografii uveďte v elementu IMGURL.

Obrázky detailů a fotografiemi z různých pohledů v elementu IMGURL_ALTERNATIVE poskytnete potenciálnímu zákazníkovi o produktu více informací. Přidejte alespoň tři takové obrázky, jen si dejte pozor, aby se jednalo o stejnou barvu a model produktu.

V případě, že provedete v obrázcích jakékoli změny, je potřeba změnit odpovídající URL adresu, aby mohlo GLAMI obrázky aktualizovat, importují se totiž pouze při registraci a následné změny by se samy nepropsaly.

Není to jen o povinných elementech

Už víte, jak co nejlépe vyladit produktový feed pro Favi, BianoGLAMI? Zhmotněte zákazníkovi váš „on-line“ produkt a poskytněte mu tím co nejvíce informací.

Jedině tak si přesně představí, jak zrovna tahle skříňka zapadne do jeho obýváku nebo jak mu právě tento svetr bude slušet. Nejenže zaujmete to správné publikum, ale předejdete tím i hromadě reklamací a špatným hodnocením, kdy zákazník prostě „očekával něco jiného“.

Věříme, že Vás naše tipy pro feedy pro Glami, Favi a Biano potěšily. Máme pro Vás i další tipy, a to konkrétně k produktovému feedu pro Google Merchant Center.

Co je to feed? [1]

[1]

Feed pro Glami.cz nebo biano.cz je feed, díky kterému se zobrazuje aktualizovaný seznam produktů a například módních inspirací. Produkty, které se zobrazí jednotlivým uživatelům závisí nejen na preferencích, ale i historii vyhledávání. Glami feed by měl obsahovat nové produkty, trendy, doporučení a akční nabídky, které budou pro uživatele relevantní. Relevance závisí nejen na zájmech uživatelů, ale i na tom jak se na dané stránce chovali. Cílem je jednodušší cesta k inspiraci a novým produktům pro uživatele.

Jak funguje feed? [2]

[2]

Feed v rámci Glami a Biana umožňuje uživatelům snadnější cestu k nalezení nových módních produktů a inspirace, které závisí s jejich zájmy  preferencemi. Jedná se tedy o personalizaci, díky které platforma lépe pochopí uživatelovo chování a preference. Na základě dat, které platforma nasbírala se doporučí produkty vhodné pro jednotlivé uživatele, například podobné produkty dříve navštíveným. Aktualizace feedu, díky čemuž uživatelé vidí pravidelně aktualizováno nové zboží v reálném čase. A nechybí ani interakce, díky které mohou uživatelé označit produkt například jako oblíbený.

Jak mít hezký feed? [3]

[3]

Hezký feed na Glami a Bianu můžete mít díky kvalitním fotografiím, které budou dobře nasvíceny a nebude chybět pohled na produkt z více úhlů. Myslete taky na správně zvolenou barvu pozadí, aby produkt vynikl. Fotografie by měly mít jednotný styl, díky kterému bude reklama jednotná napříč celým internetem. Nezapomeňte na detailní popisy produktů, které budou přitažlivé pro Vaši cílovou skupinu. Uživatelé se snadněji k Vašim produktům dostanou díky správně zvoleným kategoriím a štítkům. Je potřeba myslet taky na pravidelný update feedu, díky kterému se budou vždy ukazovat novinky v sortimentu. A v neposlední řadě se zaměřte na optimalizaci feedu na mobilním zařízení a taky sledování toho, jak to dělá Vaše konkurence.

Co je to XML feed? [4]

[4]

XML feed umožňuje přenos dat a jedná se o datový strukturovaný datový formát. Díky XML feedu je možný přenos a sdílení informací napříč systémy a aplikacemi. Primárně se využívá k přenosu dat jako jsou články, produkty, události, zprávy apod.

Štítky: digitální marketing online marketing PPC produktový feed zbožové srovnávače

Kateřina Kyselá

Kateřina Kyselá [1]
[1] PPC Specialist

Závislačka na brambůrcích a cideru, která ráda objevuje novou hudbu.

Související články

Jak vyladit produktový feed pro Heureku a Zboží
Tomáš Hruzík

Tomáš Hruzík

20. 4. 2021 7 minut čtení

  • [PPC]

Jak vyladit produktový feed pro Heureku a Zboží

Zbožové srovnávače a katalogy si určují svá pravidla a nastavují různé podmínky pro povinné elementy. Pokud na nich chcete inzerovat, musíte jim přizpůsobit…

Produktový feed úvodní
Šimon Heider

Šimon Heider

8. 4. 2021 4 minuty čtení

  • [PPC]

5 věcí, které je třeba vědět o produktovém feedu

Produktový feed se využívá ve zbožových srovnávačích jako Heureka, Zboží.cz, při vytváření produktových kampaní v Google Ads a Sklik…

Merchant center
Jan Malatinský

Jan Malatinský

20. 5. 2021 8 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [PPC]

Áčkové tipy, jak na produktový feed pro Google Merchant Center

Je skutečně důležité mít produktový feed vyladěný do detailu. Abyste mezi konkurencí zazářili i v prostředí Google Merchant Center, přečtěte si áčkové tipy, jak na to.…