Nabízí váš e-shop alkohol a vy byste rádi podpořili jeho prodej pomocí online reklamy? V tom případě byste měli vědět, že propagace alkoholu pomocí PPC reklamy podléhá určitým pravidlům. V tomto článku si projdeme ty nejběžnější, povíme si, jaké reklamy jsou zakázané a na co se při spouštění reklamy na alkohol připravit.

Google Ads

Mezi prvními se zaměříme na největší inzertní systém – Google Ads. Google má pravidla a zásady pro propagaci alkoholu nastaveny poměrně přísně a každé má jiný dopad.

Alkohol lze propagovat pouze v zemích vysloveně uvedených na seznamu [tedy vlastně na dvou seznamech].

Ten první obsahuje země, kde je možné inzerovat alkoholické nápoje za účelem prodeje. Na druhém seznamu jsou pak země, kde lze využívat brandingové, tedy značkové/informativní reklamy na alkoholické nápoje. A teď ta dobrá zpráva. Česká republika i Slovensko jsou uvedeny na obou těchto seznamech.

Reklamy nesmí být žádným způsobem personalizované.

Co to znamená v praxi? Že můžete zkrátka zapomenout na jakoukoliv formu remarketingu, tedy zpětné oslovení uživatelů vašeho webu. V Google Ads tak na alkohol nespustíte žádný klasický ani dynamický retargeting, nebudete moci využít remarketingová publika uživatelů jako signál pro chytré kampaně [třeba Performance Max] a pochopitelně je vám zapovězena také možnost využití vlastních seznamů zákazníků.

Právě toto pravidlo v praxi ovlivní vaši inzerci skutečně nejvíce. Remarketingová data jsou poměrně zásadní signál pro algoritmy chytrých kampaní a jejich absence může být značným handicapem, zejména pracujete-li s menšími rozpočty a objemy dat. To ale určitě neznamená, že byste to měli s inzercí rovnou vzdát. I bez remarketingových dat lze dosáhnout velmi slušných výsledků. Budete se ale muset spokojit s akvizičním cílením, například podle zájmů, demografie a podobně.

Omezení se pak pochopitelně vztahuje také na samotné kreativy, které v kampaních používáte. Typicky jde například o bannerovou reklamu, ale stejná pravidla platí také pro video a jiné formáty obsahových inzerátů. Podle Googlu nesmí být tyto reklamy „nezodpovědné”.

Co to ale vlastně znamená? Pod pojmem „nezodpovědné” si Google představuje všechny inzeráty, které:

  • Cílí na osoby, které nedosahují věkové hranice pro legální konzumaci alkoholu v jakékoliv zemi, kde chcete reklamy zobrazovat.
  • Naznačují, že pití alkoholu může zlepšit sexuální, intelektuální nebo sportovní výkon, popřípadě společenské či profesní postavení.
  • Naznačují, že pití alkoholu má ozdravné nebo léčebné účinky.
  • Pozitivně vyobrazují nadměrné pití alkoholu nebo představují nestřídmé pití či soutěž v pití alkoholu.
  • Zobrazují konzumaci alkoholu ve spojení s řízením vozidla jakéhokoliv typu, obsluhou strojů a prováděním jakéhokoli úkonu, který vyžaduje bdělost a pohybovou koordinaci.

Při přípravě vašich kreativ si proto dejte pozor, aby splňovaly zmíněné podmínky, jinak přijde práce vás nebo vašeho grafika vniveč.

Sklik

Český Sklik – reklamní systém od Seznamu – je pak ohledně propagace alkoholu smířlivější a pravidla pro jeho inzerci se týkají převážně jen kreativ, které použijete. Asi nikoho nepřekvapí, že se tato pravidla často shodují s pravidly Googlu.

  • Reklama nesmí zdůrazňovat obsah alkoholu, a to ani jako jeho kladnou vlastnost.
  • Reklama nesmí nabádat k nestřídmému užívání alkoholu.
  • Reklama nesmí vytvářet pocit, že spotřeba alkoholu zajišťuje společenské či sexuální úspěchy či má léčebné vlastnosti.
  • Reklama nesmí záporně či ironicky hodnotit abstinenci nebo zdrženlivost.
  • Reklama nesmí být zaměřena na osoby mladší 18 let, zejména nesmí tyto osoby ani osoby, které jako mladší 18 let vyhlížejí, zobrazovat při spotřebě alkoholických nápojů nebo nesmí využívat prvky, prostředky nebo akce, které osoby mladší 18 let oslovují.
  • Reklama nesmí tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo povzbuzující nebo uklidňující účinek, nebo že je prostředkem řešení osobních problémů.
  • Reklama nesmí spojovat spotřebu alkoholu se zvýšenými výkony nebo být užita v souvislosti s řízením vozidla.

Velmi důležité je pro schválení inzerce uvádět informaci o zákazu prodeje alkoholických nápojů osobám mladším 18 let, například formou vstupní brány na vašich webových stránkách. Pro vás jako inzerenty je pak velmi dobrou zprávou fakt, že na Skliku remarketing bez problému spustíte. Určitě tak lze velmi dobře suplovat absenci této funkce v Google Ads a vy tak díky Skliku nepřijdete o možnost zpětně oslovit návštěvníky webu.

Zbožové srovnávače

Jak Heureka, tak i Zboží umožňují inzerci alkoholu. Mají pro něj vytvořené i speciální kategorie. Jediné omezení vás při příchodu do této kategorie čeká na Heurece – zákazník musí odkliknout potvrzení, že je starší 18 let. Můžete se zapojit i do Heureka Marketplace a platit provizi z realizovaných objednávek místo plateb za proklik.

 

Z propagace alkoholu skrze PPC reklamu nemějte obavy. Při dodržování zmíněných pravidel pro vás nebude její spuštění žádný problém a stane se efektivním nástrojem nejen pro podporu prodeje vašeho alko-sortimentu.

Nechcete se do inzerce pouštět sami? Neváhejte nás kontaktovat. Naši specialisté vám s nastavením a správou kampaní rádi pomohou a vymáčknou z každé vaší investované koruny maximum.

 

Štítky: PPC propagace zakázaná reklama

Václav Sliž

Václav Sliž [1]
[1] PPC Supervisor

PPC specialista se zájmem o focení, sport a vše o vesmíru.