Nekvalitní zpětné odkazy představují hrozbu, která se může týkat i vašich stránek [aniž byste to tušili]. Jak moc tedy ovlivňují vaše pozice ve vyhledávání a jak si na ně můžete došlápnout, aby váš brand nepoškozovaly?
Obsah
- Jak rozeznat SEO útok na vaše stránky
- Odhalte příčinu pádu organické návštěvnosti
- Zmírněte dopad negativního SEO na vaše stránky
- Zachraňte vaši SEO reputaci
- Distancujte se od toxických zpětných odkazů
- Využijte nástroje Disawow Tool
Jak rozeznat SEO útok na vaše stránky
Toxické odkazy jsou odvrácenou tváří SEO. Škodí za jediným účelem – navýšit hodnocení webové stránky u vyhledávačů pomocí zakázaných technik. Zhoršení pověsti vašeho webu v očích vyhledávačů obvykle vede ke snížení hodnocení stránky nebo jejímu vyřazení z výsledků vyhledávání.
Nejpoužívanější typy negativních SEO útoků:
- tvorba spamových zpětných odkazů,
- generování negativních hodnocení za účelem ovlivnit hodnocení v SERPU,
- využívání link farem a private blog networks,
- hackování stránek za účelem změny souboru robots.txt nebo vložení zpětných odkazů či přesměrování stránek na jiné,
- vytváření duplicitních webových stránek nebo textů,
- odesílání různých forem e-mailů, které směřují na správce stránek s cílem využít jejich nevědomosti a získat profit [například peníze].
Odhalte příčinu pádu organické návštěvnosti
Začala vám klesat organická návštěvnost? Nepanikařte a zjistěte v Google Search Console proč. V sekci Zabezpečení a ručně provedené zásahy zkontrolujte, jestli na stránkách proběhly jakékoli změny a zda můžete být ze strany Google penalizováni. Abyste přišli poklesu návštěvnosti na kloub, položte si následující otázky:
- Došlo v poslední době ke Google updatu?
- Odebral někdo zpětné odkazy, které vedly na vaši stránku?
- Přeskočila vás konkurence v rámci SERP?
- Došlo k update SERPu na Google?
- Provedli jste technické změny na vašich stránkách?
- Přicházeli k vám uživatelé skrz brandové výrazy a teď vás tímto způsobem už nevyhledávají?
Zajímají vás důvody klesající organické návštěvnosti do hloubky? Doporučujeme článek od ContentKing.
Jak Google reaguje na toxické odkazy, krásně shrnul Filip Podstavec, uznávaný marketér a CEO Marketing Miner. „Do určité doby Google prohlašoval, že externí odkazy web nijak poškodit nemohou. Od doby, co se s příchodem Google Penguin situace změnila a většina agentur začala řešit problémy s penalizacemi, se otevřela cesta i ‚specialistům na negativní SEO‘. Je jednoduché koupit balík odkazů za pár dolarů a poškodit tak konkurenci. Díky bohu ale Google již dnes do značné míry takové odkazy spíše ignoruje, než že by jim dával váhu. Dokonce znám několik případů, kde podobný pokus poškodit klienta nakonec vedl k jeho lepší viditelnosti. Nicméně i tak dnes existuje mnoho cest, jak poškodit konkurenční web v očích vyhledávačů, a bohužel jak už tomu tak bývá, zničit něco je většinou o dost snazší než vybudovat.“
Zjistěte, co skutečně snižuje vaší návštěvnost. Google dokáže relativně snadno rozlišit spamový zpětný odkaz. O tom vypovídá i velké množství spam updatů, které přichází v platnost.
Tento fakt potvrzuje i odborník v oblasti SEO a Senior Webmaster Trends Analyst Googlu John Mueller. Vždy je důležité zjistit, o které konkrétní spam odkazy se jedná, odkud směřují a jakou mají vypovídající hodnotu. To zjistíte v Google Search Console – Ručně prováděné zásahy. Tam si zkontrolujete, zda je vše v pořádku.

Kontrola ručně provedených zásahů v Google Search Console.
V praxi jsme se párkrát setkali s tím, že Google předem neupozornil na SEO útok [hacker do zdrojového kódu přidal toxické odkazy] a rovnou web penalizoval. Útok jsme identifikovali kvůli pozastavení reklamy v rámci Google Ads, kolegové následně škodlivý kód odstranili a reklamy mohly běžet dále. Jednoznačná odpověď, zda mohou spam zpětné odkazy za pokles organické návštěvnosti, neexistuje. Problém nastává hlavně u stránek se slabým odkazovým portfóliem, proto raději zaměřte vaši pozornost na budování SEO s pevnými základy.
Zmírněte dopad negativního SEO na vaše stránky
Zkontrolujte vaše odkazové portfolio. V některých nástrojích si můžete nastavit i upozornění na nové příchozí zpětné odkazy. Provádějte kontrolu zabezpečení a ručně prováděných zásahů v nástroji Google Search Console, budete tak mít o všem přehled a zachytíte útok včas. Pohlídejte si nastavení zabezpečení stránek. A pokud řešíte linkbuilding, získávejte pouze kvalitní zpětné odkazy. Nejde totiž o množství, ale jejich věrohodnost.

Nárůst zpětných odkazů v praxi.
Že je odkazové portfólio vašich partnerů stěžejní, tvrdí i odborník na technické a obsahové SEO Jakub Rejnuš. „V poslední době si stále častěji v ČR všímám domén, které mají záměrně vytvořený odkazový profil s cílem ovlivnit DR. To se v minulosti podle mě dělo výjimečně a v našem rybníčku jsme tyto situace znali spíše ze zahraničních případovek. Dnes je to ale stále častější praxe. Proto se při navazování spolupráce hodí hlubší kontrola potenciálního partnera, než na spolupráci kývnete.”
Zachraňte vaši SEO reputaci
Pokud došlo k napadení vašeho webu, pravděpodobně obsahují obrovské množství nových stránek, které odkazují zase na jiné weby. Aby vás Google nezačal penalizovat, zjistěte, o které stránky jde. Doporučujeme využít nástroj Screaming Frog, který je odhalí všechny, a vy je následně odstraníte z indexu použitím Google Search Console-Index-Odebrání. Detailní návod, jak postupovat, najdete v článku od ContentKing.

Odebrání URL adres v Google Search Console názorná ukázka.
Distancujte se od toxických zpětných odkazů
Zjistili jste, že za poklesem organické návštěvnosti stojí opravdu toxické zpětné odkazy? Získejte informace o doménách, které na vás odkazují, to následně předejte Google a distancujte se od nich. Nejprve ale najděte zpětné odkazy, které k vám směřují. K tomu využijte SEO nástroje, které vám pomohou v honbě za spam zpětnými odkazy:
Zdarma:
- Google Search Console,
- LinkAssistant.
Placené:
- Semrush,
- Ahrefs [pomocí filtrů lze snadno rozeznat, zda se jedná o spam odkazy či nikoli],
- Majestic,
- Moz,
- WebCEO Toxic Link Checker.
Nástroje Semrush a Moz jsou unikátní, protože dokážou prokázat toxicitu zpětných odkazů. Jedná se ale o metriku vydanou těmito konkrétními společnostmi, proto není jednoznačně objektivní.
Využijte nástroje Disawow Tool
S nástrojem Disawow Tool se distancujete od spam odkazů nebo celé domény. Distancování od celé domény v Advisio doporučujeme, nástroje totiž nemusí zaznamenat všechny odkazy.
Kompletní návod, jak má textový soubor vypadat a co musí obsahovat, najdete v Google nápovědě. Držte se těchto zásad a nešlápnete vedle:
- Na každý řádek zadejte jednu URL adresu nebo doménu,
- v případě distancování od domény, vložte tvar: domain:priklad1.cz,
- soubor musí končit koncovkou .txt s maximální délkou URL adresy 2048 znaků,
- maximální velikost souboru je 100 000 řádků [včetně prázdných řádků a komentářů] a 2 MB.

Jak se distancovat od spam odkazů názorně.
A co dál? Soubor nahrajte, vyberte projekt, pro který si přejete se distancovat od zpětných odkazů, a soubor potvrďte. „Data z disavow souboru Google akceptuje pouze po dobu, po kterou je daný soubor aktivní. Pokud je vymažete nebo nahradíte, bere se v potaz pouze právě aktuální soubor. S aktualizací tedy původní soubor rozšiřujte. Jestliže máte pocit, že nahrání souboru nic neprovedlo, klidně jej smažte. Buďte ale trpěliví, Google musí všechny odkazy, kterých se chcete zříct, nejprve navštívit a teprve poté proběhne nějaká aktualizace. Seznam domén můžete nahrát i do služby Ahrefs pro doménu, kterou máte v projektu. Ahrefs vám pak domény, kterých jste se zřekli, nebude ukazovat v odkazovém profilu dané domény.” prozradil Zdeněk Dvořák z linki.cz.
Nástroj ovšem není v Google Search Console aktuálně dostupný pro majitele domény “Služba typu Doména”.
Práce s toxickými odkazy a distancování se od jejich hrozeb je mezi SEO specialisty často diskutovaným tématem. Pokud v rámci distancování přidáte i domény, které vám vylepšují skóre, tak si většinou uškodíte. Trpělivost, rozvaha a obezřetnost se v případě práce s toxickými odkazy vždy vyplácí.
Zjistili jste, že je i váš web napaden toxickými zpětnými odkazy? Pak se ozvěte našim áčkovým SEO specialistům – rádi vám v této problematice poradí.