Pojem rozšířená realita pro mnohé stále zní futuristicky, ale pravdou je, že se v posledních letech dostává do popředí. Hlavně na sociální sítě [Instagram, Facebook]. Tam jsou nejpopulárnější Stories a Reels, které prostřednictvím AR filtrů kreativně vylepšíte a zároveň do nich přidáte interaktivní a zábavný element. Jak na to?

Obsah

Augmentovaná realita [AR] má obrovský potenciál

Výběr AR filtru na Instagramu

Uživatel si vaši značku může spojit díky AR s nevšedním zážitkem. Ta se navíc dá využít také jako přímá součást reklamních kampaní, kterými oslovíte větší část vašeho publika, než kdybyste inzerovali prostřednictvím běžných a statických formátů [grafika, fotka]. Použití AR filtru ve vaší firemní strategii ale pečlivě zvažte, tímto způsobem totiž oslovíte spíše mladší publikum.

Proč by vaše značka měla AR filtr pro IG/FB Stories používat?

  • Zaujmete uživatele a propojíte se s komunitou – uživatelé sledují stories denně a AR filtr je zajímavý interaktivní element pro upoutání pozornosti a zvýšení engagementu.
  • Podle průzkumů z 2020 uživatel konzumuje obsah spojený s AR dvakrát déle než normálně.
  • Zvýšíte povědomí o vaší značce – uživatel si podprahově vaši značku lépe zapamatuje. Navíc získáte organický dosah. Pokud uživatel váš brandový filtr ve svém stories použije, uvidí to všichni jeho sledující.
  • Prezentujte skrz AR filtr osobnost vaší značky, zejména když máte zábavný nebo hravý tón komunikace.
  • Mějte náskok před vaší konkurencí a odlište se od ní. AR filtry jsou zatím stále novou funkcí a málo značek je využívá.

Meta nabízí prostor pro kreativce

Meta dává prostor tvořit komukoli, a tak realizace AR efektu pro váš brand nemusí být vůbec komplikovaná [pokud se naučíte v programu pracovat, může být i úplně zadarmo].

Co budete potřebovat?

Neobejdete se bez počítače a chytrého telefonu s kamerou. Základem je ale samozřejmě konkrétní nápad, jak by efekt měl vypadat a co by měl dělat.

[Áčkový tip] Pokud chcete filtr využít v kampani, tak si pořádně promyslete, jakou roli v ní efekt bude hrát a naplánujte předem publikační plán. Schválení Metou totiž může trvat pár hodin, ale klidně i několik dní.

Jak vytvořit AR filtr?

  • Navštivte stránku Meta Spark AR Studio a do vašeho počítače si stáhněte jejich aplikaci. Je bezplatná a v současnosti dostupná pro Windows i macOS. Do mobilu nainstalujte Meta Spark Player, abyste svůj výtvor mohli průběžně testovat.
  • Jakmile máte nainstalováno, seznamte se s platformou. Nabízí se uvítací video pro začátečníky, které vás provede rozhraním programu, a projít si můžete také výukové centrum, kde jsou k dispozici další tutoriály.

Meta Spark Studio

  • Abyste se mohli pustit do tvorby, nejprve musíte vytvořit projekt. Rozhodněte se, jestli chcete filtr vytvářet úplně od začátku [Blank Project], nebo si vyberete některou z šablon.
  • S novým projektem se vám otevře pracovní plocha, která je rozdělena do 4 panelů:

Viewport – představuje hlavní pracovní prostor, ve kterém můžete upravovat váš AR filtr. Můžete využít také Simulator, abyste viděli, jak vaše práce vypadá.

Scene panel – v tomto panelu přidáváte objekty do efektu.

Assets panel – obsahuje všechny materiály, které popisují objekt ve Scene panelu.

Inspector – zde můžete provádět změny assetů a objektů [například změnit barvu, texturu, pozici, rotaci].

  • Přidejte objekt do Viewportu [vlastní nebo z knihovny]. Teď můžete experimentovat s různými efekty, abyste pochopili, jak se objekt pohybuje a interaguje s okolím. Můžete například přidat textury a animace, nastavit nasvícení a stíny objektů, přidat zvukové efekty, vybrat, jestli efekt bude spouštěn na přední/zadní kameře, přidat úvodní hlášku atd.

    Objekt ve Viewportu

  • Než se hotový AR filtr rozhodnete zveřejnit, je potřeba vše pečlivě otestovat. Nechte si poslat testovací verzi filtru přímo do vaší Instagram/Facebook aplikace, vygenerujte si testovací link a zašlete jej na vyzkoušení vašemu týmu nebo využijte aplikaci Meta Spark Player.
  • Jakmile jste si jistí, že vše funguje, jak má, je čas filtr vyexportovat [do nazevsouboru.aexport] a odkliknout ke schválení.

Jak nechat AR filtr schválit?

Filtr můžete zveřejnit rovnou ve Spark AR Studio. Meta Spark Hub je ale přehlednější a rovnou zde vidíte stav schválení a viditelnost filtru, statistiky i na kterém FB profilu jste přihlášení, a můžete potřebné položky ještě upravovat.

Meta Spark Hub

  • Ujistěte se, že před zveřejněním filtru dodržujete všechny Meta Spark pravidla a pokyny, abyste předešli zamítnutí filtru Metou.
  • V Meta Spark Hub klikněte na “Zveřejnit” vpravo nahoře, pak na “Efekt” a postupujte podle jednotlivých kroků.
  • Zvolte název filtru, nahrajte vyexportovaný .arexport soubor, určete platformy, na kterých má být filtr dostupný, nahrajte ukázkové video [jak filtr vypadá a funguje] a ještě ikonu filtru. Pak už můžete odeslat ke schválení.

Zveřejnění AR efektu

Meta uvádí, že samotné schvalování trvá do 24 hodin, může se ale stát, že to potrvá kratší/delší dobu. Proto vše plánujte s předstihem. Po schválení v přehledech uvidíte, jak si filtr u uživatelů vede. Kolik lidí filtr zobrazilo, otevřelo, pořídilo s ním fotku a uložilo atd.

Jak propagovat s AR filtrem?

Pokud chcete využít AR efekt v reklamách, vraťte se zpět do prostředí Meta Spark Hub, tam musíte znovu projít procesem zveřejnění a schválení. Tentokrát ale jako efekt pro reklamy.

Efekty reklam

Proces zveřejnění efektu pro reklamy je velmi podobný tomu prvotnímu a po provedení všech nutných kroků [volba názvu, nahrání souboru .arexport atd.] je opět třeba počkat na schválení ze strany Mety.

Zveřejnění efektu v reklamě

Jakmile Meta efekt schválí a je aktivní pro reklamy, můžete začít s tvorbou kampaně ve vašem Správci reklam. Po výběru konkrétní optimalizace kampaně, pro kterou chcete efekt využít, je nutné na úrovni reklamy vybrat možnost “rychlé prostředí”, které vám nabízí hned několik šablon. Jedna z nich je právě “Prostředí AR”, pomocí kterého lze efekt do reklamy využít.

Prostředí AR

Zobrazí se vám všechny schválené AR efekty, takže si stačí vybrat pouze ten pro konkrétní reklamu. V dalším kroku určíte, jakou kameru má uživatel využít po rozkliknutí efektu v reklamě [přední nebo zadní fotoaparát] a pak už jen zadáte cílovou adresu na webu.

Dále si zvolíte překryvný text u reklamy a vyplníte její další obsah [text a titulek]. Reklama je nyní připravena ke zveřejnění.

Překryvný text

Kromě tohoto způsobu reklamy můžete také propagovat další váš obsah na Facebooku a Instagramu s využitím AR filtru. Lze využít příběhy, sekvence [reels], příspěvky různého typu [interaktivní post, fotosoutěž atd.] nebo videa. Také můžete zapojit influencery a propagovat jejich vytvořený obsah.

Jak jsme využili AR filtr v Advisio?

Náš klient Dopravní podnik Ostrava a.s. již několik let podporuje hnutí Movember. Každý listopad symbolicky polepují čela tyrkysových tramvají knírky. Chtěli jsme propojit offline kampaň s onlinem a pro tento účel jsme vytvořili AR filtr se sérií tří knírků [stejných jako byly na tramvajích]. V rámci kampaně jsme pak vytvořili doprovodný obsah na sociální sítě, aby se filtr dostal do povědomí uživatelů.

AR filtr pro Dopravní podnik Ostrava a.s.

V rámci propagace jsme využili různé formy obsahu, zejména příběhy na Instagramu a Facebooku, videonávod s použitím filtru nebo další příspěvky. Nejlepší výsledky nám přinesl soutěžní příspěvek, který získal největší počet reakcí za celé trvání kampaně.

Příklad obsahu na sociální sítě

Využijte vaše sociální sítě na maximum

Tvořte na vaše sítě hodnotný a různorodý obsah, nově třeba i s AR filtry. Nevíte si se strategií nebo samotnými sociálními sítěmi rady? Obraťte se na náš kreativní tým, rádi vám sítě rozjedou a poradí, jak si udržet engagement.

Štítky: AR filtr facebook instagram rozšířená realita sociální sítě

Barbora Kopová

Barbora Kopová [1]
[1] Content Creator

Social media expertka, grafička, obdivovatelka asijské kultury a milovnice koček.

Související články

Šárka Prášková

Šárka Prášková

25. 7. 2022 5 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [Sociální sítě]

Jak [nově] vkládat hudbu u firemního Instagram Reels?

Instagram Reels přináší firmám vysoký organický dosah, nové sledující i potenciální sledující. Dejte sbohem tutorialům a vyzkoušejte šablony - pro vymazlenější Reels. …

Radka Legerská

Radka Legerská

12. 1. 2017 8 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [Influencer marketing]

Rozhýbejte svůj obsah, točte videa

Video kanál YouTube, propojený se sociální sítí, dlouhodobě představuje jedno z významných míst, kde můžete propagovat svůj produkt nebo službu. Zájem o sledování videí na internetu, a to…

Dopravní podnik Ostrava sociální sítě
Radka Legerská

Radka Legerská

2. 5. 2019 5 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [Případová studie]

Spojujeme Ostravu na sociálních sítích DPO

Dopravní podnik Ostrava a.s. nás oslovil na podzim roku 2017. Chtěli poradit jak na firemní sociální sítě. Svůj Facebook, stejně jako ostatní sociální sítě, si…