Stává se nám to často. Na otázku “Jakou máte na produktech marži?” se nám dostane odpovědi “Naše průměrná marže je 250 %”. Proč tento údaj nedává smysl? A proč je důležité pečlivě rozlišovat marži od přirážky?
Když v Advisio nastavujeme cíle spolupráce s klientem, jsou pro nás klíčové nejen reálné informace o jeho byznysu, ale i kontext trhu, rozpočty a cílový podíl nákladů na obratu [PNO]. Důkladně řešíme i konkurenci a konkurenční výhody. A pak je tu marže a přirážka – dva pojmy, které se často zaměňují, ale jejich správné pochopení může mít zásadní dopad na výsledky.
Marže versus přirážka
Marže je jedním ze základů cenotvorby při prodeji zboží nebo služeb, i přesto ji ale mnoho obchodníků chápe špatně. Chybně stanovená marže je přitom může snadno přivést do nepříjemných problémů. Marže vyjadřuje podíl zisku na prodejní ceně a vyjadřuje se nejčastěji v procentech. Jinými slovy, je to část prodejní ceny, která zůstává obchodníkovi po odečtení nákladů, tedy nákladová cena.
Například pokud podnik nakoupí produkt za 100 Kč a prodá ho za 150 Kč, jeho marže je 33,33 %.
Výsledná hodnota se označuje jako hrubá marže. Pro získání čisté marže [zisku] je potřeba odečíst i vedlejší náklady, mezi které patří například energie, pronájem prostor, mzdy zaměstnanců, náklady na dopravu a další.
Přirážka je procentuální navýšení nákupní ceny, které se použije k určení prodejní ceny. Je to tedy poměr mezi ziskem a nákupní cenou.
Kdy použít marži a kdy přirážku?
Marže je vhodná pro porovnání ziskovosti různých produktů nebo pro stanovení celkového zisku podniku.
Přirážka se používá při stanovení prodejní ceny, zejména pokud známe nákupní cenu a chceme určit, o kolik ji zvýšit.
Marže rozhoduje: Proč vysoký obrat nestačí?
Obrat není všechno, klíčová je marže. Tuhle větu by si měl zapamatovat každý podnikatel. Marže hraje zásadní roli v cenotvorbě – i s vysokými obraty může firma prodělávat, pokud ji špatně nastaví a náklady převýší cenu zboží nebo služby.
Chcete vědět, jak maržovost produktů chytře využít v Google Ads kampaních? Ozvěte se nám, rádi poradíme!