Od začátku roku 2022 mohou správci webových stránek shromažďovat osobní údaje návštěvníků na základě jejich souhlasu [princip opt-in]. Do roku 2022 to bylo jinak, provozovatelé webu si totiž souhlas vykládali jako opt-out [co výslovně neodmítnu, to dostávám]. Jak získat užitečná data a přitom mít vše správně nastaveno?
Obsah
- Jaké procento dat s opt-in cookies měřením zachytíte?
- Jaký vliv má výběr vaší cookie lišty?
- Jak zjistit, které cookies máte na webu?
- Opakování: jak má [správně] vypadat cookie lišta?
- Vliv udělení souhlasu na sběr a kvalitu dat
- Dopočítávání dat v Google Analytics
Jaké procento dat s opt-in cookies měřením zachytíte?
Před rokem 2022 jsme pracovali s odchylkou 10 – 20 % od reality [vlivem různých Adblockerů] a v rámci optimalizace jsme s ní počítali. Po vstupu novely zákona se v nejhorších případech setkáte s rozdílem 90 % mezi realitou a naměřenými daty. Strategie založené na datech tak přestávají fungovat, protože nemají dostatek informací o stavu a chování návštěvníků.
Jaký vliv má výběr vaší cookie lišty?
Pokud stále výběr cookie lišty řešíte nebo vám ta stávající nevyhovuje, poohlédněte se po jiné. Na trhu je řada placených i neplacených nástrojů, které můžete využít. Stejně vhodná je také cookie lišta vytvořená na míru nebo integrovaná přímo v e-shopovém řešení.
U lišty si překontrolujte, zda obsahuje tyto funkce:
Požadované:
- výpis souboru cookies, které jsou na webu, včetně jejich typu a funkce,
- Google Consent Mode,
- vizualizace a uchovávání dat o souhlasu nebo nesouhlasu [jako věrohodný důkaz o rozhodnutí návštěvníka].
Volitelné:
- vizuální úprava vzhledu,
- vícejazyčnost,
- předpřipravené právní texty a možnost jejich úpravy,
- aplikování souhlasu s cookies napříč různými weby [například děkovací stránka na jiné doméně nebo subdoméně].
[Áčkový tip] Nejlepší zkušenosti u placených nástrojů máme s Cookiebot, Consentmanager, Cookieyes, Commandersact a Didomi, u neplacených s Complianz a CookieConsent.
Pokud se rozhodnete využívat cookie lištu, která nepodporuje roztřídění cookies, budete muset cookies od jednotlivých měřících kódů analyzovat a předat developerům. Nejjednodušší je nahlédnout přímo do dokumentace měřících kódu, kde budou cookies rozepsány podle názvu, času trvání a popisu. Malou nápovědu vám poskytne dokumentace pro Google Analytics.
Pokud naleznete cookies, které nedokážete přiřadit k žádnému měřícímu kódu, vyzkoušejte databázi cookies.
Jak zjistit, které cookies máte na webu?
Navedeme vás. Zmáčkněte F12 nebo Nastavení > Další nástroje > Nástroje pro vývojáře. Následně přejděte do oddílu Application a v sekci Storage vyberte cookies.
Zobrazí se vám seznam všech cookies včetně domény, která je využívá, a doby expirace. Tak můžete pomocí dokumentace nebo databáze zjistit:
typ cookies na vašem webu [analytické, marketingové, preferenční, …],
k čemu jsou cookies využívány.
Podle UOOU je prozatím výpis jednotlivých cookies brán jako doporučující, ne závazný.
Opakování: jak má [správně] vypadat cookie lišta?
Cookie lišta a informace v ní musejí být poskládány tak, aby se návštěvník svobodně rozhodl, zda chce ukládání souborů cookies povolit. Současně musí splňovat podmínky:
- tlačítko přijmout nesmí být zvýrazněno tak, aby vybízelo k přijetí,
- tlačítko odmítnout nesmí být výrazně menší než tlačítko přijmout nebo mít stejnou barvu jako pozadí,
- tlačítko odmítnout by mělo být snadno dostupné, stejně jako tlačítko pro přijetí,
- lišta by měla jít zavřít – což není považováno za souhlas,
- lišta nesmí bránit v používání webových stránek,
- lišta může jít znovu zobrazit minimálně po 6 měsících po posledním odmítnutí.
Zvolením a pouhým nasazením cookie lišty to ale nekončí. Nyní potřebujete z webu nebo Google Tag Manageru připravit všechny měřící kódy, které vytvářejí cookies, a přizpůsobit je, aby se cookies do prohlížeče uložily poté, co dá návštěvník výslovný souhlas. Případně upravit měřící kódy, pokud uživatel dal souhlas pouze s částí cookies, například povolil pouze Analytické cookies.
Vliv udělení souhlasu na sběr a kvalitu dat
Různé typy cookie lišty přistupují k problematice s ukládáním cookies a měřením do systémů jinak. Často se měřící kódy spouštějí, pouze pokud uživatel povolil měření. Z právního hlediska je to správně, ale pokud se nespustí měřící script, tak se nemůže vytvořit ani sledovací cookies. Z pohledu dat to není přívětivé pro strojové učení ani rozhodování analytiků.
Další kapitolu představují cookies lišty, které nechávají měřící scripty spuštěné i bez souhlasu cookies – tím pádem nedávají možnost cookies ukládat se. I v tomto případě je postup z pohledu práva v pořádku. Analytik uvidí objednávku i u zákazníka, který cookie lištu odmítl nebo ignoroval. Problém nastává při reportování zdroje, ze kterého objednávky přišly. Rapidně vám stoupne přímá návštěvnost, protože Google Analytics nebude mít informaci o zdroji, ze kterého návštěvník přišel. Absencí cookies proto nebudete mít možnost propojit užitele mezi stránky.
Posledním typem je měření v režimu souhlasu ve spojení s měřícími kódy. Je to mezibod, kdy nemáte souhlas od uživatele s měřením cookies, ale přesto chcete mít informaci o tom, že nějaký uživatel na webu byl. Režim souhlasu předává informace pomocí tzv. pingů [požadavek na server] podle rozsahu udělení souhlasu s cookies. V případě provedení konverze se do reklamních systémů [Google Analytics, Google Ads, Sklik atd.] odešle anonymizovaný ping pouze s informací, že byla konverze provedena. Nezjistíte o uživateli žádné další informace, jako je pohlaví, věk, místo objednávky apod..
Tento systém není zcela ideální. Stále se proto dívejte, jaké informace Googlu v rámci Google Analytics poskytujete, příkladem je ID uživatele. Pokud není režim souhlasu udělen, i přesto odesílate informace o ID uživatele, Google tuto informaci zachová a odešle. Tato anonymizovaná data jsou používána k tomu, aby systém vyplnil mezeru mezi tím, co bylo a nebylo naměřeno.
Podívejte se na dokumentaci režimu souhlasů:
Dopočítávání dat v Google Analytics
Věděli jste, že Google Analytics Universal [GA3] nebude podporovat dopočítávání metrik? To umí pouze Google Analytics 4.
Dejte si pozor, abyste ještě stále nepoužívali import konverzí z Google Analytics Universal do Google Ads. Tímto způsobem totiž není možné využívat dopočítávání dat v Google Ads. Z jakého důvodu? Dopočítávané konverze a reálné konverze jsou v přehledech uvedeny jako konverze, nelze je tedy rozlišit.
V Advisio máme nejlepší zkušenost právě s měřením pomocí Cookiebota, jakožto CMP, a s měřením v režimu souhlasu. Tato kombinace funguje a procento souhlasů, tzv. consent rate se nám daří držet nad 90 %.
Potkali jste se s problémy s měřením kvůli nasazení cookie lišty? Nebo vše nastaveno máte, ale i přesto máte v reklamních systémech málo dat a rádi byste se dozvěděli více o technologii server-side taggingu a DataPlus? Ozvěte se nám, naše analytické áčko Honza vám rád poradí.
Štítky: cookie lišta Cookiebot cookies google analytics lišta souhlas s ukládáním cookies UOOU