[Aktualizováno, 31. 1. 2024] Rozmohl se nám tady takový nešvar… Podvodníci na sociálních sítích – fake účty, fake zprávy, fake komentáře, fake e-maily. Byli, jsou a pravděpodobně budou – jedinci, kteří se snaží snadno a rychle přijít k penězům, prodat vám něco, co nechcete, ukrást vám účet, údaje k vaší kartě a další neplechy v prostředí sociálních sítí. Jejich cíl je jednoduše vás poškodit.
Nenechte jim na lep skočit své fanoušky…
Velmi často se takoví jedinci snaží podvést uživatele přímo u příspěvků v komentářích či ve zprávách, přičemž se vydávají za jejich oblíbenou stránku. Může jít o tu, kterou spravujete vy. Zpravidla se jedná o soutěžní příspěvky oznamující uživatelům výhru, ale i jiný post.
Problém je, že u soutěží a lákavých výher se uživatelé častěji nechají nachytat. Samou radostí si pořádně nezkontrolují, kdo jim píše [vždyť profilová fotka i jméno sedí], klikají na podvodný odkaz a neštěstí je na světě.
Protože ale podobné podvody už nejsou ničím ojedinělým, mají uživatelé často sami vlastní zkušenosti a jsou obezřetnější. Je těžší je oklamat a není výjimkou, že posílají screeny firmám do zpráv a podvodníka nahlásí.
V každém případě by zasažená firma měla co nejrychleji jednat. Uživatelům, kteří o situaci píší ve zprávách, poradit blokaci a nahlášení podvodníka. Osvědčilo se nám také vydat veřejné oznámení a informovat tak o podvodném účtu.
Pokud podvodník řádí v komentářích příspěvků vaší firmy, je snadné ho na stránce zablokovat a jeho komentáře skrýt. Tím plošně chráníte své fanoušky. Hlavní zásada ale zní: nikdy nikam neklikat. Když se vám to třeba jen trochu nezdá, stránka vypadá podezřele, je úplně nová, tvrdí o sobě, že je speciálním profilem na vyhlašování soutěží, nemá žádný obsah a podobně. Vzdělávejte v digitální bezpečnosti i vaše sledující.
…ani svůj firemní profil
Ani business profily nejsou těchto útoků ušetřeny. Často bývaly hromadně označeny v jakémsi varovném příspěvku, který působil tak nedůvěryhodně, že se snad ani o žádné nebezpečí už nejednalo. Tato forma ale už poměrně vymizela.
Nejnovější trik na scéně je už totiž sofistikovanější. Podvodné stránky, které se vydávají za samotnou společnost Meta, obepisují firmy přímo do Messengeru a vyhrožují jim pozastavením účtu, pokud nekliknou na odkaz.
V poslední době se s nimi roztrhl pytel. Velmi často píší v angličtině, případně česky se spoustou chyb a překlepů. První taková zpráva dokáže člověka vylekat, zvlášť, když je chytře zvolený název stránky a profilový obrázek. Když ale něco takového píše jakýsi uživatel, tak je to hned jasné.
Těchto zpráv už ale chodí takové množství, že i v tomto případě jsou průhledné jak naleštěná okna na Vánoce. Tedy alespoň pro nás, pro které je správa sociálních sítí denním chlebem. Ale nenecháváme nic náhodě. I své klienty informujeme, varujeme a vzděláváme.
Pokud takové zprávy do Messengeru začnou chodit, opět platí na nic neklikat, stránku nahlásit a zablokovat. Informovat klienta o situaci, poučit ho, aby na odkazy neklikal a případně varovat všechny kolegy, kteří mají nějakou formu přístupu na profil. Zkrátka ať o tom ve firmě vědí a nepokazí si jedním špatným klikem svou cestu na sítích.
A zbrusu nová praktika roku 2024 – QR kódy. Podvodníci je začali hojně používat, protože na rozdíl od odkazu nejsou tolik transparentní a na první dobrou nepoznáte, že odkazují na podvodnou stránku.
Rádi vám se sociálními sítěmi pomůžeme. Spravujeme profily, umíme community management, staneme se štítem proti fake návštěvníkům a mnoho dalšího. Ozvěte se nám!