Advisio otevřelo nové oddělení datové analytiky a vedoucím týmu se stal Honza Malatinský. Práce datového analytika je pro nás jako firmu klíčová [například pro rozhodování o investicích] a Honza zná marketing i data jako své boty. Nejen že ví, co a kde měřit nebo dát vše do pořádku, ale dokáže s přehledem komukoli vysvětlit, jak se to s daty vlastně má. A tak jsme Honzu vyzpovídali, abychom vám jeho práci přiblížili.
Honzo, oddělení datové analytiky vybudovalo Advisio nově, proč vzniklo?
Novým týmem a pozicí Marketing Data Analyst chceme vytvořit komunikační most mezi marketérem a programátorem. Tyto dva světy jsou vzdálené, a proto třeba i nasazení pár řádků kódu bývalo v minulosti zdlouhavé. To chceme změnit. Náš analytik by proto měl mít povědomí o marketingu i datech, a tak svou práci umět prezentovat ostatním týmům, aby ji pochopili a dokázali využít v praxi.
Jakou úroveň znalostí bys uvítal od nováčka v týmu?
Dobře se mi bude pracovat s někým, kdo chápe souvislosti analytiky a bude se chtít pořád učit. Měl by mít i silnější technické background, aby věděl, kam se podívat nebo jak odhalit problém. Pokud bude kódy nasazovat například v Google Tag Manageru, tak bude chyby nejen odhalovat, ale i opravovat, což spočívá v úpravě samotného kódu.
V prvním roce rozhodně nečekám, že bude nováček zvládat SQL, Python nebo práci s API jednotlivých systémů. V naší práci jsou dané určité stupně znalostí. Ze zkušenosti vím, že když má někdo logické myšlení a odhodlání, netrvá mu dlouho dostat se na další level.
Můj nový kolega dostane z naší strany 100% podporu. Předávání znalostí funguje díky onboardingu a sehranému týmu v Advisio perfektně.
Co tě baví na práci s daty?
Asi to, že je to dané a nalajnované a není tu prostor pro klasickou kreativu jako u tvoření textů nebo bannerů, a to mi vyhovuje. Kreativu využívám spíše při návrhu řešení nebo vymýšlení spojitostí, což systémy mezi sebou nepodporují.
Obecně mě na práci s daty těší, že klient pozná výsledek mé práce hned. Třeba když zavolá, že zaznamenal velký propad v měření – například v návštěvách nebo konverzích. Zjistím, kde je chyba, napravím ji a rázem se začne měřit a vyhodnocovat správně.
V Advisio jsi pracoval na pozici PPC Specialist, byla to dobrá průprava pro práci datového analytika?
Určitě, v marketingu je vše propojené. Když máte vhled do různých disciplín, vše se dokonale spojí. Před PPC jsem se zajímal celkově o weby, to mi pomohlo třeba právě s PPC, FB nebo dalšími systémy. Protože jsem věděl, jak web na pozadí pracuje, mohl jsem odhalovat problémy a komunikovat je s klienty.
Práce v PPC oddělení mi přinesla i super vztahy s lidmi z týmu, obě oddělení jsou provázaná a PPC specialisté mají v datových analyticích velkou podporu, která funguje i díky uvolněné atmosféře. Nikdo si nehraje na “velkého šéfa”.
Někdy je fajn nabrat trochu jiný směr, analytik by se neměl uzavřít do své bubliny. Měl by umět hledat souvislosti a přetvořit je na informaci, kterou dokáže interpretovat komukoli. A to se dá naučit i tím, že se vyprofilujete z jiných odvětví digitálu.
Táhne vás to k datům? Rozšiřte náš tým datové analytiky a staňte se Honzovým kolegou.