Black Friday patří mezi jednu z nejočekávanějších slevových akcí, proto by měl být každý prodejce [který svým zákazníkům akce tohoto typu nabízí] připraven. Jak? Nastavte si prodejní strategii pro tuto příležitost a ujistěte se, že máte jasno v tom, co, jak a na koho budete cílit. My pro vás máme užitečné tipy, které vám pomůžou v rámci Black Friday uspět.
Proč Black Friday vznikl?
V 2. polovině 19. století došlo na americké burze k výraznému poklesu cen zlata, což mělo za následek ještě větší prohloubení hospodářské krize v USA. Na svědomí to měli dva finančníci, kteří si mysleli, že společně nákupem národního zlata mnohonásobně zvýší jeho hodnotu. Místo toho naopak došlo k hlubokému propadu na trhu s akciemi. Stalo se to v pátek, proto byl tento den nazván Black Friday [černý pátek].
Black Friday [v jakém významu ho známe dnes] se ale začal používat až mnohem později a tato marketingová akce plná slev trvá dodnes.
Využijte Black Friday ve váš prospěch
1. Obsah směřujte na relevantní publika
Abyste obsah spojený s Black Friday cílili na vhodnou skupinu zákazníků, je potřeba vaše zákazníky segmentovat. Ideálně zvolte segmentaci na hot a cold kontakty podle jejich předchozího zájmu o váš produkt nebo službu. Tím získáte jistotu většího zásahu i počtu konverzí.
Možná publika pro sběr kontaktů [liší se podle podnikání]:
- E-mailové adresy [rozdělené podle činností a kvality].
- Publika z analytických systémů [Google Analytics 4].
- Kontakty splňující určitou akci na webu [nákup, zboží v košíku, lead nebo prohlížení produktu].
- Návštěvníci webu [segmentace podle návštěvnosti kategorií nebo celkové návštěvnosti].
- Lookalike publika z eventů webu.
- Publika z videí [dělení podle délky zhlédnutí].
- Fanoušci profilů na sociálních sítích [Facebook, Instagram, LinkedIn atd.].
- Uživatelé s projeveným zájmem o váš obsah.
2. Vyhraďte si na Black Friday dostatečný rozpočet
Máte zkušenost s Black Friday [nebo podobnou slevovou akcí] z minulých let? Máte velkou výhodu. Můžete totiž rozpočet pro letošní Black Friday určit [a případně škálovat] na základě předchozích zkušeností.
Podle čeho rozpočet určit?
Zásadní jsou pro vás metriky [například cena za konverzi]. PNO/ROAS by měly sloužit jako indikátor pro navýšení rozpočtu. Rozpočet by se měl skládat ze základního budgetu a flexibilní složky [prostor pro škálování]. Myslete ale také na nějaký strop kvůli cashflow.
- [Podle velikosti a kvality publika] Hot publika by se měla o akci dozvědět v co nejvyšším procentu. Cold publika už je možné využít a škálovat podle výsledků celé kampaně.
3. Vyberte pro reklamu vhodný formát kreativy
Banner
U menších subjektů s omezeným rozpočtem je potřeba si rozmyslet, jestli jsou bannery potřeba nebo si inzerent vystačí s responzivním typem reklamy, který není náročný na výrobu [časově i finančně].
Pokud se pro tvorbu bannerů rozhodnete, pozor na různé velikosti [pro PPC i pro Metu]. Podle dostupného rozpočtu pak řešte také umístění bannerů v obsahové síti. Začněte od primárních pozic, které dobře performovali během roku. Z pohledu kreativy je důležité, aby na první pohled byla uživateli prezentovaná nabídka. Její viditelnost a snadné pochopení uživatelem je základ.
Video
Při tvorbě videí doporučujeme být u takových typů kampaní krátcí a struční. Uživatel by se měl dozvědět vše podstatné v několika sekundách. Ideální je využít pro remarketing 6sekundové bumpery [nedostávat se u přeskočitelného formátu přes 20 s].
Z pohledu Mety je zapotřebí využít všechny rozměry. Publikum na sociálních sítích nekonzumuje videa pouze v newsfeedech, ale nejčastěji také ve stories a Reelsech, kde na nabídku budou reagovat s větší pravděpodobností.
4. Kdo je připraven, není překvapen
Základem je připravenost. Ne den předem, ne týden předem a ani měsíc nestačí. O jakém čase je řeč? Individuálním. Záleží totiž na mnoha faktorech, které do příprav Black Friday vstupují. Může to být například rozsáhlost a složitost akce [máte jen e-shop nebo i kamenné prodejny?], náročnost segmentace publik i limit budgetu.
Roli samozřejmě hraje i samotná nabídka, čím více se jedná o ojedinělou a zajímavou nabídku, tím více bude komunikace funkční. Sebelepší banner či kreativa nebudou mít na výsledek kampaně vliv, pokud bude nabídka sterilní a nezajímavá.
Jak se tedy připravit?
Nevíte si rady?
Potřebujete se strategií a komunikací na prodejních kanálech poradit? Nabídnou slevy Black Friday není jen tak. Obraťte se na náš tým specialistů, ti vám s přípravami na tuto velkou akci pomůžou.
Štítky: black friday e-commerce