SEO audit vám pomůže identifikovat nejen chyby a nedostatky vašich webových stránek, ale může také pomoci porovnat váš web s konkurencí a identifikovat oblasti, ve kterých byste se mohli zlepšit. Tím získáte konkurenční výhodu a zvýšíte svou šanci na úspěch.
Obsah
- Co může audit odhalit?
- Slabý výkon webu
- Mezery na webu z pohledu obsahu
- Problém s procházením nebo indexací stránek
- Prostor pro další vylepšení — schema.org
- Slabá konkurenceschopnost
- Závěr
Co může audit odhalit?
Díky SEO auditu zanalyzujeme oblasti, které můžeme v rámci vašeho webu vylepšit. Následně tak zvýšit počet konverzí a přivést na vaše stránky co nejvíc relevantních uživatelů. Jakých oblastí se to týká?
Slabý výkon webu
Výkon webu ovlivňuje rychlost načítání stránek. Ta patří mezi hodnotící faktory a také určuje, zda uživatel zůstane na webu, nebo ne. Rychlost tedy přímo ovlivňuje Bounce Rate. Co všechno ale ovlivňuje ji?
- Velikost obrázků
Obrázky by měly mít v ideálním případě do 100 kB. Pokud máte obrázků na webu mnoho, doporučujeme komprimovat na optimální velikost. Ze zkušenosti víme, že rychlost načtení stránky výrazně ovlivňuje například Lazy Loading [líné načítání obrázků]. To funguje tak, že se obrázky načítají postupně po scrollování.
- Odezva hostingového serveru
Rychlý hostingový server může také výrazně zlepšit rychlost načítání vašich stránek. Proto je důležité vybrat si kvalitní hostingovou službu, která nabízí rychlé načítání stránek.
- Scripty a CSS
Další variantou, jak zrychlit web a tím zlepšit výkon je minifikovat JavaScript a CSS [kaskádové styly].
- Protokol
Dalším tipem ke zlepšení načtení stránek je používání nové verze protokolu h3, který Google aktuálně velmi upřednostňuje. Veškeré prvky na stránce [obrázky, scripty apod.] by se proto měly načítat skrze tento nejnovější protokol.
- Caschování
Jedná se o proces ukládání statických souborů na stránkách [jako jsou obrázky, CSS a JavaScript soubory]. Při první návštěvě stránky bude načítání pomalejší, nicméně jakmile si prohlížeč zacashuje [uloží] obsah, při další návštěvě stránky už pocítíte výrazné zrychlení načtení.
- Optimalizace samotného kódu
Optimalizace kódu zahrnuje odstranění všech nepotřebných tagů, atributů a kódů. To může výrazně zlepšit rychlost načítání stránek. Případně doporučujeme také komprimaci kódu.
Mezery na webu z pohledu obsahu
V rámci SEO auditu můžeme narazit na známky obsahových mezer na webu. Pro detailní identifikaci mezer [místa, která nejsou pokryta relevantní vstupní stránkou] doporučujeme vytvořit GAP analýzu, která slabá místa odkryje. V rámci ní probíhá vyhodnocování nepokrytých klíčových slov nebo longtailů oproti konkurenci.
Analýza ukáže, na která klíčová slova nemáte vstupní stránky a vaše konkurence ano. Tento výstup slouží jako skvělý podklad pro tvorbu publikačního plánu v rámci obsahové strategie.
- Duplicitní obsah
Duplicitní obsah je strašák téměř každého většího webu. Duplicity totiž snadno vzniknou kvůli různým parametrickým filtrům [při řazení nebo také kvůli různým měřícím UTM parametrům]. To je potřeba ošetřit pomocí tagu canonical. Jedná se o doporučení, kterým se při správném použití Google řídí v rámci indexace stránek. Pokud je kanonizace nastavena špatně. Například kanonická URL s jiným stavovým kódem než 200 [stav OK]. Google tak bude ignorovat toto nastavení a sám si vybere kanonickou verzi URL adresy, kterou vyhodnotí jako nejvíc optimální.
Problém s procházením nebo indexací stránek
V rámci analýzy je důležité vyhodnotit, zda je crawl budget optimálně nastaven. Prostřednictvím souboru robots.txt nemusí být vždy správně nastaveno řízení procházení webu, což ovlivňuje následnou indexaci stránek. Stav procházených a indexovaných stránek můžete v čase sledovat prostřednictvím Google Search Console. V případě, že máte střední nebo větší e-shop a nemáte nijak optimalizované procházení a nastavenou indexaci stránek [canonical, index vs. noindex], může to mít velmi negativní vliv na váš web. Crawler se totiž nemusí dostat k hodnotným stránkám, které chcete, aby prošel a zaindexoval.
Prostor pro další vylepšení — schema.org
To, že strukturovaná data zvyšují proklikovost ze SERPu, se už ví. Jsou ale také přínosem pro PPC kampaně, kdy robot dokáže lépe pochopit nastavenou kampaň díky poskytnutým informacím prostřednictvím schema.org.
Implementaci strukturovaných dat bychom tedy neměli opomíjet nejen v rámci SEO, ale také v rámci PPC. Zjistěte, pro co všechno se dají definovat strukturovaná data a jaké typy dat jsou pro váš business vhodné.

[Obr. č. 1] Strukturovaná data pro produkt “iPhone 14” na webu Heureka.cz. Jsou zde definované následující vlastnosti produktu: hodnocení, recenze, cena, dostupnost a obrázek produktu.
Slabá konkurenceschopnost
Audit by měl také odhalit, jak si vedete oproti vašim konkurentům, případně jaké další konkurenty máte a měli byste je sledovat. Snadno tak vyhodnotíme viditelnost vašeho webu a konkurence na relevantní klíčová slova, sílu domény, odkazový profil a také použitelnost webu.
Závěr
SEO audit je tvořen na míru pro potřeby zákazníka. Může být zaměřen pouze na technické nastavení webu nebo se můžeme v rámci něj věnovat více odkazovému profilu [analýzu zpětných odkazů] či na viditelnost a dohledatelnost webu. Chcete být vidět? Ozvěte se nám, vyladíme vaše pozice.
Štítky: audit konkurence rychlost webu SEO audit strukturovaná data