O cookiesless budoucnosti jsme vám už ledacos předali a nebylo to bezdůvodně. Období bez 3rd party data se už totiž nezadržitelně blíží. Co to pro vás znamená?

Konec cílení na relevantní publika

Bez cookies třetích stran ztratíte možnost cílit reklamu na relevantní uživatele. Ta se tím pádem bude zobrazovat i lidem, pro které není vaše nabídka zajímavá. Províříte finance a ještě možná i naštvete docela velkou část zacíleného publika. Co s tím? Máme pro vás řešení. Spolehněte se na server-side tag management, unikátní nástroj DataPlus nebo seznamy vlastních zákazníků.

Tak od začátku: co a k čemu jsou cookies?

Jedná se malý soubor dat, který pomáhá rozpoznat, že se jedná právě o vás / o vaše zařízení. Mezi tato data patří například e-mailová adresa, uživatelské jméno a další. Dále zde může být například informace o tom, jaké produkty nebo služby jste si prohlíželi.

  • [Cookies první strany neboli first-party cookies] Jedná se o cookies uložené na konkrétní stránce, kterou si právě prohlížíte.
  • [Cookies třetích stran neboli third-party cookies] Tyto cookies jsou uložené v jiné doméně, proto pojmenování cookies třetích stran. Slouží [nejen] k remarketingu. Primární funkcí je možnost rozpoznání prohlížeče napříč internetem a díky tomu je možné cílit na konkrétní uživatele podle zájmů, věkové skupiny nebo nákupního úmyslu.

Jak zvýšit počet souhlasů se sběrem cookies?

  • Zaměřte se na vizuální stránku cookie lišty. Přečtěte si, jak má cookie lišta správně vypadat.
  • Buďte transparentní. Informujte uživatele, k čemu data vašich návštěvníků používáte.
  • Dovolte uživatelům upravit nastavení souhlasu se sběrem cookies.
  • Dejte návštěvníkům vědět, jaké benefity pro ně souhlas se sběrem cookies představuje.

Budoucnost bez cookies třetích stran

V budoucnu očekáváme úpadek dynamického retargetingu [tedy možnosti zobrazovat uživatelům produkty, které si na vašem e-shopu prohlédli], a to z důvodu ukončení podpory cookies třetích stran. Ze strany prohlížeče Google Chrome k tomu dojde v průběhu roku 2024. Všechny hlavní prohlížeče kromě Google Chrome [má zastoupení až v 90 %] u některých webů omezují nebo blokují sběr cookies třetích stran ve výchozím nastavení. Mezi tyto prohlížeče patří Safari, Mozilla Firefox nebo Microsoft Edge.

Nechcete přestat zobrazovat vaší reklamu relevantním uživatelům? Jednou z možností je použít seznamy vlastních zákazníků.

Vlastní seznamy zákazníků

Než začnete tvořit vlastní seznamy zákazníků, je důležité mít od vašich zákazníků souhlas ke sběru dat. Jaký konkrétní souhlas potřebujete? Souhlas k marketingové komunikaci – ideálně pak s rozšířeným souhlasem na cílení reklamních sdělení.

Pozor! Souhlas se sběrem cookies je něco jiného.

Z jakých publik lze vlastní seznamy tvořit?

Můžete využít seznam uživatelů, kteří na vašem e-shopu v minulosti nakoupili, registrovali se, případně se přihlásili k odběru newsletteru. Takto získaným informacím od uživatelů se říká first-party data neboli data první strany. A z nich můžete v reklamních systémech [například v Skliku] vytvořit publikum uživatelů, kterým jste schopni zobrazovat relevantní reklamy. Tím pádem i zvýšit účinnost reklam a případně jejich výnosnost.

Jak začít používat vlastní seznamy zákazníků?

Ze všeho nejdřív je potřeba odsouhlasit smluvní podmínky v systému Sklik. Poté stačí udělat export zákazníků z vaší e-shopové nebo jiné databáze a nahrát seznam zákazníků do vašeho Sklik účtu [nebo data poslat agentuře, která za vás seznamy vlastních zákazníků vytvoří].

  • U Sklik potřebujete pro vytvoření publika z vlastního seznamu zákazníků v rozhraní Sklik potřebujete alespoň 200 validních e-mailových adres. Dokonce se vám spárují i adresy s @gmail.com, protože účet na seznamu si uživatelé mohou vytvořit i pomocí Gmailu.
  • U Google Ads je potřeba 1 000 validních e-mailových adres. Do Google Ads ale můžete nahrát i soubor, který obsahuje více než jenom e-mailové adresy. Může se například jednat o telefonní číslo, PSČ a zemi. Google Ads ignoruje koncovky @seznam.cz nebo @centrum.cz.

E-mailové adresy můžete rozdělit do skupin uživatelů s podobným chováním. Například:

  • Výběr uživatelů, kteří na vašem e-shopu pravidelně nakupují, nebo naopak u vás už delší dobu nenakoupili.
  • Uživatelé, kteří nakoupili konkrétní produkt [těm můžete poté nabídnout doplňkové zboží]. Třeba si uživatel koupí vrtačku a vy mu k ní můžete nabídnout sady vrtáků, prodlužovací kabely, kartáče, bity apod.

Jak přidat vlastní seznam zákazníků v Skliku?

Nechcete to dělat manuálně? Kontaktujte nás:
Chci automatizovanou možnost

Jinak pokračujte kroky níže:

Přihlaste se do rozhraní Sklik, klikněte na Nástroje, poté na Retargeting, Vytvořit, Retargetingový seznam a typ seznamu zvolte E-mailový.

1.

 

2.

 

3.

Zdroj: https://napoveda.sklik.cz/cileni/vlastni-seznamy-zakazniku/

 

4.

Jak na vlastní seznam zákazníků na Google Ads?

Přihlaste se do Google Ads, klikněte v horním menu na Nástroje a nastavení, Správce publik v sekci Sdílená knihovna, klikněte na ikonu + v modrém kolečku a zvolte Seznam zákazníků.

 

1. 

2.

 

 

3.

 

 

4.

 

5.

Potřebujete pomoct?

Ať už chcete pomoct se segmentací uživatelů, nastavit vlastní seznamy zákazníků, nebo vylepšit vaši marketingovou strategii, můžete se na nás obrátit. Jsme vaši digitální rádci.

Štítky: ecommerce PPC zákazníci

Šimon Heider

Šimon Heider [1]
[1] PPC Supervisor

Odborník na PPC reklamu s neutuchajícím zájmem o všechny létající stroje.

Související články

Adam Novák

Adam Novák

15. 6. 2023 9 minut čtení

  • [E-commerce]

[RFM a CLV]: proč s nimi pracovat?

Jak si udržet zákazníky, když je konkurence v online prostředí stále větší a cena za reklamu se zvyšuje? S tím vám pomůže RFM a CLV.…

Václav Sliž

Václav Sliž

18. 9. 2023 5 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [Konference]

Adform Summit 2023: Vstříc cookieless budoucnosti

Brzy nebude možné využívat cookies třetích stran - to bylo nejvýraznější téma letošního Adform Summitu. Jak se na to připravit?…