Celodenní konference zaměřená na projektové řízení nalákala i nás — Adam a Katka se proto vydali do pražského kulturního centra La Fabrika, aby nasáli to nejzajímavější z pohledu projekťáka. A co si odnesli? Přednášky plné užitečných tipů, které využijí, aby ještě více zlepšili péči o svěřené klienty. A my se s vámi o ty nejlepší pointy z celého dne podělíme.
[Michael Koch] Keynote: Projekt s názvem schůzka
Michael Koch otevřel letošní ročník Project Restartu přednáškou o tom, jak se připravit na schůzku, abyste byli správně naladěni a komunikace s klienty probíhala co nejlépe.
Přidal jednoduché příklady, jak toho dosáhnout. Například:
- Protáhnout si obličej a mluvit.
- Provést 3 stupně smíchu pro uvolnění: 1. Usmát se, 2. Zasmát se nahlas, 3. Smát se nahlas po dobu 30 sekund.
Člověk se opravdu uvolní a schůzka probíhá lépe.
[Karel Dytrych] Slasti a strasti českého projekťáka
V další přednášce odkryl Karel Dytrych data spokojenosti českého projekťáka. Čísla mluvila jasně – projektoví manažeři dělají svou práci rádi a nebojí se použít selský rozum, když řeší klientské problémy.
[Petr Pacher] Jak ve firmě úspěšně aplikovat „Učící se organizaci”?
Důležitý bod konference představil Petr Pacher v přednášce týkající se rozvoje znalostí a vědomostí, ale nejen nás jako jedinců, ale i celých agentur. V organizaci stejně jako v organismu buď něco roste, nebo degraduje. Na rozdíl od organismu si ale můžete ve firmě vybrat. Je velmi podstatné dělit se o poznatky a informace přínosné pro rozvoj. Protože učící se organizace mají v rámci krize vždy největší předpoklady pro stabilitu – umí se totiž lépe přizpůsobit. Největší hodnotu mají zkušenosti a moudrost, pak až dovednosti, znalosti a informace.
[Martin Hausenblas] Strategické řízení projektů
Na téma Petra Pachera navázal Martin Hausenblas s myšlenkou: Vize bez akce je sen a akce bez vize je katastrofa. Zmínil tak, že strategie hraje hlavní roli v rámci jakékoliv organizace ve firmě, ať už se jedná o učení, nebo rozvoj firmy. Pokud je dobrá strategie, exekuce nemusí být perfektní, ale vždy se situace nějak vyřeší. Pokud je špatná strategie, sebelepší exekuce selže.
Uzavřel přednášku třemi stupni motivace:
- Největší motivací je smysl.
- Další pak možnost zlepšovat se.
- A nakonec to, že vás pochválí někdo, koho si vážíte.
[Jiří Krátký] Hybridní projektové řízení – co to teda je?
Jiří Krátký se zaměřil na hybridní projektové řízení. Ne na každého sedí čistě vodopádový přístup [postupné plnění jednotlivých kroků i bez nutnosti mít hotový předchozí bod úkolu] nebo agile [vytvoření fungujících postupů a poté jejich vylepšování na základě zpětné vazby].
Při tvorbě hybridního řízení je nutné znát přístupy, ze kterých chcete čerpat, a poté nahlížet na firmu jako na celek a přiřadit k jednotlivým aktivitám to, co nám z těchto přístupů sedí nejvíce. Zní to možná jednoduše, ale ucelit to v procesy znamená čas i chuť to aplikovat. Riziko zde představuje překombinování [nechcete, aby z toho vznikl dort jako od peska a kočičky]. Nejpodstatnější tedy je soustředit se na to, jak vidíte úspěch, jaký máte tým a jak fungují nastavené procesy.
[Petr Bernadič] Jak komunikovat projekt, za který zákazník rád zaplatí fakturu
Petr Bernadič se věnoval tématu klientské spokojenosti. Je potřeba nastavit si cíle a očekávání a sladit se v nich s klientem. Průběžně ho motivovat a udávat hype. Ideální je spolupráci komunikovat takovou formou, aby byla pro klienta skvělá a byl spokojený. Petr také doporučil klienty nekritizovat, ale říkat jim, jak by šlo danou část projektu ještě vylepšit.
[Michal Musil] Psychologie vyjednávání aneb jak se připravit a uspět ve vyjednávání
Michal byl přímý: V životě nedostanete to, co si zasloužíte, ale co si vyjednáte. Ve své přednášce rozebral možné typy vyjednávání.
- Investigativní vyjednávání – nadprůměrný vyjednavač dokáže pochopit potřeby protistrany a najít win-win řešení.
- Vytváření hodnoty – snažte se vyjednat si větší koláč, často je to možné, pokud je ve vyjednávání více položek a proměnných. Je dobré ptát se druhé strany na prioritu jednotlivých prvků. Hledáme ty, které pro nás představují nízký náklad a pro klienta vysokou hodnotu.
- Strategie ovlivnění – kotvení, emoční kotvení [můžete uměle vykreslit něco hůře, než je ve skutečnosti].
Jak komunikovat [ne]úspěchy? Každý úspěšný krok klientovi sdělte co nejdříve [nečekejte na další meeting]. K neúspěchům přistupujte kolektivně, řešte je společně a nejlépe najděte cestu, jak je přetvořit v úspěchy.
[Honza Slavík] Bude za projekťáky makat AI?
Jako všude i této konferenci se diskuze o AI nevyhnula. A jak je to v souvislosti s prací projektových manažerů? AI může být velmi přínosná a pomoct jim s rutinními úkoly. Tím se projekťákům uvolní ruce a můžou se více zaměřit na péči o své klienty.
[André Reinders] Cesta k úspěchu: Budování silného týmu s vnitřní motivací
André Reinders ve své přednášce vyzdvihl důležitost silného týmu a dobré komunikace, ale především zaměření se na sebe sama a hledání vnitřní motivace pro další rozvoj. A ta přichází, když děláte, co vás baví a naplňuje. Proto je ideální spolupráce s lidmi, kteří svou práci dělají, protože ji milují, a ne proto, že chtějí něco získat. Silného základu týmu se dá docílit i tím, že se naučíte pracovat se strachem a nepodceníte žádnou přípravu.
[Jirka Bachel] Jak zrychlit softwarový vývoj a validaci, aby to, co děláte, dávalo smysl
Na závěr nás Jirka Bachel namotivoval k testování produktů a procesů. Doporučil sednout si v rámci firmy ze všech oddělení a říct si, kde by daný proces mohl selhat, a otestovat si to na menší skupině zákazníků. Šestří to čas, energii i peníze.
Tak takový byl letošní Project Restart, už se těšíme na ten další. A vy?