Letošní Reshoper opět dokázal, že je to jedna z největších a nejlepších akcí českého e-commerce. Skvělý veletrh, kde se představilo mnoho zajímavých firem a projektů, a konference nabitá od začátku do konce přínosnými přednáškami.

My jsme tam samozřejmě nemohli chybět a máme pro vás výběr toho nejlepšího [podle nás].

[Jindra Svítková a Jiří Jón] Výzkum mezi e-shopy. Jaké bitvy nejčastěji svádějí e-commerce podnikatelé?

Konference začala hned zostra Jindrou Svítkovou a Jiřím Jónem, kteří prezentovali spoustu čísel a statistik českého e-commerce a odhalili výsledky unikátního výzkumu [účastnilo se více než 600 československých e-shopů].

Čísla z českého prostředí

  • E-shop je pro 49 % majitelů první podnikání.
  • 36 % e-shopů prodává vlastní sortiment a 49 % prodává z vlastních skladů.
  • 39 % majitelů e-shopů se stará o všechno samo.

Zajímavostí je, že až 32 % e-shopů nejvíce bojuje právě s marketingem. Majitelé tápou v tom, jak si zajistit lepší pozice ve vyhledávání, jak stanovit marketingovou strategii nebo jak si vydefinovat značku. Je to jednoduše oblast, kde majitelé potřebují pomoc odborníků.

Výzkum na 600 e-shopech

Za Ogilvy představil Jiří Jón velkou studii o brandu. Síla značky přináší e-shopům mnoho výhod a je rozhodující pro dlouhodobou udržitelnost a růst businessu.

Průřez tím nejzajímavějším:

  • ¾ respondentů uvedly, že mají značku vydefinovanou.
  • 96 % z nich má vydefinované logo a název, 71 % vizuální identitu a pouze 40 % hodnoty.
  • Pouhých 15 % má nastavený charakter/archetyp značky.

Z výzkumu také vyplynulo, že k ideálnímu rozložení budgetu se blíží jen 9 % e-shopů a 16 % investuje téměř celý budget do výkonu. Efektivním rozložením investic mezi budováním brandu a výkonem je 60:40 [60 % do brandu, 40 % do výkonu]. Toto rozložení významně pomůže přežít krizové období a špatné časy. V letošním roce chce 54 % dotazovaných e-shopů navýšit investice do brandu a polovina e-shopů cítí, že by potřebovala pomoct s budováním značky.

[Pavel Pola] Využijte naplno vaši zákaznickou databázi

Pavel Pola otevřel téma e-mailingu klíčovými strategiemi k úspěchu [získat co nejvíce zákazníků, přivítat je a získat zpět ztracené zákazníky]. Zmínil také, že e-mailing je skvělý sluha pro budování dlouhodobé spokojenosti zákazníků.

Z jeho přednášky vzešel skvělý point:

„Doručit správnou zprávu správnému zákazníkovi ve správný čas se správným obsahem, aby mohl udělat správnou akci.“

[Tip č. 1] Získejte co nejvíce zákazníků

Mít co největší databázi je samozřejmě cíl každého e-shopu. Ale s jakými problémy se při sběru můžete setkat?

  • Nesbíráte kontakty v souladu s platnou legislativou.
  • Většinu zákazníků neoslovujete.
  • Nepoužíváte správné validátory.
  • Zasahujete spamové pasti.

Pozor! Plný souhlas se zasíláním reklamních e-mailů musí být dobrovolný – aktivní a vědomý. Naopak oprávněný zájem je definován v zákoně a je možné jej využívat. Často tuto cestu e-shopy nevytěžují.

[Tip č. 2] Zákazníky přivítejte

Připravte si pro zákazníky cílené kampaně, ve kterých je přivítáte prostřednictvím uvítacího seriálu [představení značky, segmentace, personalizované poprodejní kampaně]. Nabízí se například tato segmentace:

  • Nováčci, kteří nakoupili nedávno, ale frekvence nákupů i útrata je nízká.
  • Aktivní zákazníci, kteří nakoupili nedávno a u kterých je frekvence konverzí vysoká.

[Tip č. 3] Získejte zpět ztracené zákazníky

Jak je přilákat zpět? Vytáhněte eso z rukávu v podobě klubových výhod a personalizujte obsah e-mailingu. Je prakticky odzkoušeno, že na základě e-mailu nakoupí zákazník hlavně v případě, kdy mu přišel newsletter přizpůsobený jeho nákupům, zájmům a prioritám.

[Petr Handlíř] Jak z Facebook reklamy získat maximum? Ověřeno na datech a investicích ve výši 320 milionů

Petr Handlíř ve své velmi dynamické přednášce předal posluchačům velký kus svého know-how a vychytávek, které fungují ve Facebook reklamě.

Představil pyramidu úspěchu reklamy na Facebooku, kdy z jeho pohledu jsou nejvyšší priority dole [Často je tomu bohužel naopak.]:

  • 1. patro: Produkt, nabídka, Business thinking [dovednost, kterou dokážeme přenést do reklamy].
  • 2. patro: Zpracování reklamy, tvorba kreativy [vyplatí se věnovat čas i rozpočet]. Fungují skvěle Reels a rychlá produktová videa, silně produktové bannery, testujte amatérské fotky [čím méně to vypadá jako reklama, tím lépe].
  • 3. patro: Optimalizace kampaní.
  • 4. patro: Vyhodnocování [potřebujete zkušenosti a dobře znát kontext].
  • 5. patro: Struktura kampaní [čím jednodušší, tím lepší]
  • 6. patro: Reklamní formáty [cestou jsou relevantní formáty a testování].
  • 7. patro: Cílení [v 99 % kampaní je špatné cílení hlavní příčinou špatných výsledků].
  • 8. patro: Klikání reklamy.

Co si z toho vzít? Propagujte správné produkty, mějte dostatečně zajímavou nabídku, zamyslete se nad zpracováním vašich reklam a hlavně mějte 100% důvěru ve svého specialistu.

[Vít Janda] Všichni mluví o TikToku a krátkých videích. Proč vám bez nich (možná) ujíždí vlak

V dnešní době tvoří generace Z jednu třetinu populace a i tak 79 % firem na světě neřeší komunikační strategii na ni zaměřenou. Je to chyba, když za dva roky bude tvořit tato generace 27 % trhu práce?

Gen Z tráví na sockách až 4 hodiny denně

V ČR vede YouTube, potom IG a TikTok. Je potřeba najít nejlepší komunikační způsob napříč všemi kanály a sockami. Není to jen o tom dělat TikTok.

Jedna firma to pochopila velmi rychle: Super zoo. Dostali se na obrovská čísla, a to i bez placené reklamy — 140k followers zadarmo.

Nejdůležitější ale je to, že pochopili způsob komunikace s touto mladou generací. Po nějaké době začali realizovat placenou reklamu, díky které nakupovali lidé především ze skupiny 18-24 let. Placená reklama byla zaměřená na vybudovanou komunitu.

Co si z toho vzít? Buď do TikToku a komunikace s Gen Z nechoďte vůbec, nebo ano, ale s lidmi, kteří to vymyslí a navážou na to, co už děláte teď.

[Michal Pastier] Budování značky v době chaosu

Celou akci zakončil Michal Pastier svou přednáškou, která byla spojením humoru, nekonečné energie a užitečných informací, jak jsme u Michala zvyklí. Jeho přednášky byste si neměli nechat ujít.

Prozradil, jak budovat kvalitní značku a jak ji komunikovat se zákazníky. Ideální počet brandových kódů, které určují komunikaci, je 3-4. Budou totiž plnit stejnou funkci jako brand manuál o 100 stranách.

Při tvorbě názvu brandu je potřeba myslet na to, že chcete budovat značku, a ne kategorii! Proto není vhodné uvádět prodávanou kategorii do brandu [Svět oříšků vs. Grizly]. Marketingově se s tím potom mnohem lépe pracuje.

Závěr

Reshoper nám přinesl velké množství užitečného know-how a už teď vyhlížíme nedočkavě další ročník.

Zdroj úvodní fotky: Reshoper.cz

Štítky: e-commerce konference Reshoper

Tomáš Straděj

Tomáš Straděj [1]
[1] Account Manager

Zapálený online markeťák a věčný snílek se zálibou ve sportu a dobrém jídle.