Další z přínosných akcí [Sklik Expert fórum 2023] nás zasvětila do chystaných novinek Skliku, ale i podnětných zamyšlení v oblasti online marketingu. Naše Katka vám to nejlepší z konference sepsala:
[Martin Kirschner a Tomáš Pergler] Vyhledávání na Seznamu v éře umělé inteligence
AI, AI, AI. Žhavé téma, které se projektuje do všech odvětví a je neustále komunikováno. Není proto divu, že se Martin a Tomáš zaměřili na to, jak umělá inteligence ovlivní práci v digitálním světě a jakým způsobem se AI učí.
V Seznamu od roku 2022 proběhlo velké množství vylepšení v produktech i vyhledávání [například vyhledávání obrázků si můžete zpříjemnit hraním pexesa]. Zlepšili také organické vyhledávání a pracují na upozornění u zobrazených zpráv, které nejsou z důvěryhodných zdrojů [zjistíte také, proč se zdají jako nedůvěryhodné].
V současnosti také hledají cesty, jak může ChatGPT pomoci při vyhledávání a zjišťování informací a jestli může úplně nahradit vyhledávání jako takové. Je nutné si v rámci této problematiky uvědomit klíčové hodnoty ChatGGPT – umí dobře pracovat s jazykem, ale na znalostní bázi v současnosti selhává. Je však pravděpodobné, že do budoucna AI vyhledávání spíše podpoří, než nahradí.
Posledním bodem byl Digital Markets Acts [DMA], který se snaží o spravedlivější digitální prostor pro všechny firmy bez konkurenčního chování a zneužívání tržní moci. Bude se to týkat všech Core Platform Services:
- vyhledávání,
- webový prohlížeč,
- mapy,
- emaily.
Dopad to bude mít především na firmy „gatekeeper“, které mají:
- 75 miliard tržní kapacitu,
- 45 milionů uživatelů a více,
- 10 tisíc podnikových uživatelů ročně,
- nacházejí se ve více než 3 státech EU.
[Veronika Brindzová] Jak se buduje značka v praxi
Veronika inspirovala ve své přednášce k novému pohledu na brandovou kampaň na ase study od jejího klienta. Z celého procesu si odnesli to, že se proti sobě nedá stavět brandová a výkonností kampaň, ale je potřeba je spojit, aby přinášely dlouhodobě pozitivní výsledky.
- Je důležité začít s průzkumem, jak si firma stojí na trhu v rámci rozpoznatelnosti značky a v jaké fázi se nachází zákazníci na STDC[1][1]
See-Think-Do-Care stupnici. - Při budování brandové kampaně byste měli nejprve upravit kreativní části kampaně tak, aby byla dlouhodobě použitelná, důvěryhodná a rozpoznatelná.
- Ideální je každou část procesu tvorby kampaně otestovat u koncového zákazníka.
Čeho ještě využili?
- Zkusili spustit kampaň bez jakéhokoliv cílení – získali vzorek zákazníků, kteří se o daný brand budou zajímat nejvíce.
- Spustili reklamu v televizi, na základě které vzrostla návštěvnost o 400 %.
- Vytvořili na webu interaktivní článek, který byl schopen udržet potencionální zákazníky na stránce velmi dlouhou dobu a ukázat tak výhody produktu.
[Jan Koutný a Jakub Novotný] Podívejme se na Lookalike
Jan a Jakub představili tento nový typ cílení, který přináší relevantní publika a uživatele. Dodává tak lepší potenciál pro kampaně a dosahování cílů. Tato nová strategie by měla pomoct do budoucna [v rámci onlinu bez cookies] mít stále možnost zacílit na to správné publikum.
Funguje to na základě nasbíraných dat o zákaznících na webu. Stačí je pak importovat do Lookalike. Ten pomůže najít a zacílit zákazníky, kteří se těm současným podobají co nejvíce.
Při testování u partnerů přinesl lookalike různé pozitivní výsledky:
- delší čas strávený na webu,
- rozšíření zásahu brandových kampaní a možnost navýšení kvalitní návštěvnosti na webu,
- růst konverzí, unikátních zásahů a nových uživatelů.
[Martin Peška] Co jsou Memory Metrics a proč se vyplatí je sledovat
Způsob, jakým můžete nahlížet na reklamu z pohledu metrik, je různý a každý využívá ten svůj. Všichni ale chtějí odpověď na stejnou otázku: přivedlo to správné zákazníky? Martin na case study jednoho z jeho zákazníků ukázal, jak se dá na výsledky reklamy pohlížet. Začal metrikami marnivosti, které z jeho pohledu nejsou relevantní:
- imprese,
- CPM,
- prokliky,
- CPC,
- VTR,
- CPV.
Jaké metriky tedy hledat a jak? Z pohledu Martina je dobré zaměřit se na počet ovlivněných uživatelů a na cenu za jednoho takového uživatele. Bez testování to nejde.
Jak změřit, kolik uživatelů jste přesvědčili?
- Vypočítáte tak, že vynásobíte počet zásahů kampaní počtem procent upliftu [rozdíl mezi počtem zákazníků před kampaní a po ní].
- Cenu za přesvědčeného uživatele získáte tak, že náklady na kampaň vydělíte počtem přesvědčených uživatelů.
- To se vám může hodit i při plánování mediálního rozpočtu. Stačí si stanovit, kolik byste chtěli utratit za jednoho přesvědčeného zákazníka a kolik jich chcete přivést. Tyto dvě čísla vynásobíte a máte odhad na požadovaný rozpočet.
[David Velechovský] Novinky v Skliku: Co pro vás chystáme?
Poslední prezentace se týkala novinek, které vás na Skliku tento rok čekají a co přinesou.
Vylepšení importu z Google Ads
Už je spuštěno. Soustředí se hlavně na podporu cílení zařízení, podporu regionálního cílení, volbu neupravování rozpočtů a podporu Sklik odkazů a popisků.
Vylepšení grafů ve statistikách
Nově se budou dát porovnávat různá období a přibydou i podrobnější statistiky v rámci Zboží. V současnosti testují správné fungování tohoto upgradu.
Zpřesnění měření konverzí
Dojde k úpravě toho, jak měříte konverze. Protože jdou z více kanálů, pracuje se na jejich deduplikaci a sjednocení celého měření.
Jednotná kampaň Zboží.cz
Bude možné založení kampaně v Skliku. Také nastavení rozpočtů kampaní a práce s nimi bude jednodušší.
Závěr
Další přínosná marketingová událost, která nás seznámila s tím, co můžeme v rámci digitálu očekávat. Co přinese další ročník? Na to si ještě počkáme, ale už teď vyhlížíme další novinky a upgrady.
Štítky: konference seznam sklik