Na základě legislativních změn dojde během let 2021 a 2022 ke změně hned několika pravidel, které se týkají e-commerce. My jsme si je díky webináři od eLegal nastudovali a ty hlavní změny nyní představíme i vám. Přečtěte si, na které věci si dát pozor a jak se s nimi na svém webu vypořádat.

Tlačítková novela

Zákazníkovi na vašich stránkách musí být jasné, že po stisknutí tlačítka se zavazuje k zaplacení objednávky. Pokud byste informaci do tlačítka nezahrnuli, zákazník není povinen si objednávku převzít a zaplatit. 

Ideální umístění je na konci nákupního procesu, kdy už je zákazník seznámen s celkovou částkou, kterou za objednávku zaplatí. V případě, že nařízení nedodržíte od 1. července 2021, kdy vchází v platnost, hrozí vám pokuta.

Doplnění obchodních podmínek

Obchodní podmínky uvádějí informace o podnikateli i jeho povinnosti a také povinnosti zákazníka. Nově dochází ke změnám v oblasti údajů o podnikateli [nutnost uvést telefon, e-mail a adresu provozovny], informací o zboží a službách [digitální obsah bude možné nově nabízet i výměnou za osobní údaje spotřebitele]. Připravit byste se také měli na změny v dopravě a odstoupení od smlouvy.

U dopravy máte povinnost dodat zboží do 30 dnů od objednávky, pokud se nedohodnete se zákazníkem jinak. V případě, že u některého zboží nejste schopni jej do 30 dnů doručit, je potřeba na to zákazníka upozornit předem a získat jeho souhlas s prodlouženou lhůtou dodání

Odstoupení od smlouvy může zákazník provést jakýmkoli jednoznačným prohlášením. Nezáleží na tom, jestli vám zavolá, napíše e-mail nebo zprávu na Messengeru. Vždy jste povinni jeho odstoupení akceptovat. V případě, že zákazník vrací například spodní prádlo, je nutné, aby jej z hygienických důvodu vrátil nezkoušené a zapečetěné [pro vás vzniká povinnost při prodeji zboží tohoto typu zapečetit] třeba nálepkou. Podobné pravidlo platí i u digitálního obsahu, který obsahuje kódy pro opakované použití.

Na všechna nová pravidla byste se měli připravit do 1. července 2021. Pouze u získávání digitálního obsahu za osobní údaje máte čas až do ledna 2022

Záruka a reklamace

Záruční doba se nemění a stále zůstává minimálně 24 měsíců. Nově však jako prodejce budete od ledna 2022 [do té doby musí dojít k úpravě reklamačního řádu] mít dokazovací povinnost po dobu 1 roku [nyní se jedná o 6 měsíců]. Co to pro vás znamená? Pokud si zákazník u vás například koupí koženou obuv a přijde ji po 10 měsících reklamovat, je na vás, abyste dokázali, že k poškození došlo na straně zákazníka, například nesprávnou starostí o povrch obuvi. Po jednom roce se naopak role obrací a zákazník má povinnost dokázat, že k poškození nedošlo jeho špatnou manipulací.

Zákazník také nově bude moct uplatnit zákonnou záruku na vadu zboží, pouze pokud už vada existovala v době koupení produktu. Platí to i v případě, že se vada neprojeví ihned, ale až po jeho užívání.

Nekalé praktiky u přeceňování produktů

Procentuální slevy jsou typickým lákadlem na zákazníky. Během nejrůznějších výprodejů a akcí v e-shopech ukazují uživatelům, kolik zrovna nyní ušetří. Aby nedocházelo ke klamání zákazníků, vejde odhadem na jaře roku 2022 [termín bude upřesněný Evropskou unií] k větší transparentnosti při uvádění slev. Jako původní cenu produktu totiž bude potřeba uvádět nejnižší cenu, kterou měl daný produkt na e-shopu za posledních třicet dnů. Pokud tedy prodáváte například televize a konkrétní televizi už jste měli za poslední měsíc zlevněnou z 25.000 Kč na 22.000 Kč, tak následně při akci 30 % sleva na vše musíte počítat výši slevy z nižší částky. 

Pořadí a recenze 

Máte na e-shopu kategorii TOP, u které uživatelům nemusí být jasné, podle čeho jsou produkty v této kategorii řazeny? Tak to byste do jara 2022 měli napravit a informovat své zákazníky, podle jakého klíče se v této kategorii produkty řadí. Ve stejném termínu také dojde k většímu dohledu nad recenzemi. Pokud na svém webu pracujete se zákaznickým hodnocením, tak pozor. Nově vám vzniká povinnost propojit každou recenzi s konkrétní objednávkou.

Změny u registrace k DPH

Tyto změny se týkají všech e-shopů, které dodávají zboží z jednoho členského státu EU do druhého. Pro získání výjimky pro hrazení DPH v tuzemsku je od července 2021 potřeba, abyste měli provozovnu pouze v jednom členském státě, a navíc jste nepřesáhli roční obrat 10.000 euro [ve všech členských státech souběžně]. V případě porušení vám hrozí penále i úrok z prodlení.

 

Štítky: e-commerce E-shop

Adam Novák

Adam Novák [1]
[1] Key Account Manager

Nadšenec do digitálního marketingu, zápasník v řecko-římském stylu, hrdý člen Českého červeného kříže.

Související články

Konference Grow Expo – Google představil nové nástroje pro české podnikatele
Advisio

Advisio

21. 5. 2021 5 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [E-commerce]
  • [Konference]

Konference Grow Export – Google představil nové nástroje pro české podnikatele

Google na konferenci exkluzivně představil nové nástroje, které přináší na českou e-commerce scénu. A my jsme byli u toho.…

Advisio blog I články prodávají
Denisa Poláčková

Denisa Poláčková

23. 9. 2019 5 minut čtení

  • [Copywriting]
  • [E-commerce]

I články prodávají

Mnoho lidí má pocit, že články jsou obyčejnou výplní webů a blogů. Omyl. Pokud jsou správně koncipované, napsané a prolinkované, zaujmou víc než produktový text. Jak toho…

Advisio

Advisio

17. 5. 2018 4 minuty čtení

  • [E-commerce]

Certifikovaná agentura: proč si ji vybrat?

Certifikát Sklik, Mergado, Heureka, Facebook, Google partner. Tolik certifikátů, ale k čemu jsou vhodné a co vlastně znamenají. Jeden by z toho dočista ztratil hlavu. Chaos. Vaše hlava ale může…