Příprava e-shopu na vánoční sezónu znamená víc než jen spustit PPC reklamy nebo kampaně na sociálních sítích. Nezbytnou součástí úspěšné vánoční sezóny je i SEO. Optimalizací vašeho webu zvýšíte viditelnost ve vyhledávačích a přilákáte více zákazníků. SEO je komplexní disciplína, zaměřit se tak můžete na řadu prvků, které ovlivní umístění ve výsledcích vyhledávání. Vytvořte nové vstupní stránky, zrychlete načítání webu nebo nasbírejte recenze na Google Moje Firma. Co dalšího můžete udělat? Zjistěte, jaké tipy jsme pro vás připravili.

Obsah

Propojte SEO s dalšími reklamními kanály

„Je důležité si uvědomit, že SEO je úzce propojeno s ostatními marketingovými kanály, a na to klademe důraz i u nás v Advisio,“ říká SEO specialistka Jana Husníková. „Například na nové SEO friendly vstupní stránky pak můžete odkazovat ze sociálních sítí, placených kampaní i prostřednictvím e-mailingu.“ A pokud dostatečně vyladíte stránku pro registraci nových uživatelů a optimalizujete registrační formulář tak, aby byl uživatelsky přívětivý, získáte z náhodných návštěvníků loajální zákazníky vracející se na web.

Udělejte si kvalitní průzkum klíčových slov

Základem úspěchu je provést důkladný průzkum klíčových slov, a to nejen před vánoční sezónou. Ať už použijete analýzu klíčových slov nebo GAP analýzu, získáte cenné informace pro tvorbu nových stránek, kategorií a blogových článků. Díky relevantním datům zjistíte, jaké produkty a služby zákazníci nejčastěji vyhledávají a jaké trendy panují na trhu. Navíc uvidíte, jak se během roku mění preference. Na základě těchto dat pak můžete vytvořit speciální vánoční kategorie. Pokud se zaměřujete na vánoční segment, data vám ukážou, zda se objevují nové trendy nebo zda některé produkty ztratily na popularitě.

Jak zjistit klíčová slova aneb seznamte se s vhodnými nástroji 

  • Marketing Miner
  • Collabim
  • Ahrefs
  • Semrush
  • Našeptávače klíčových slov na Google při použití vyhledávání 

Ukázka, jak jsme ulovili zákazníky na e-shopu Chyť a pusť

Na základě dat jsme u klienta Chytapust.cz optimalizovali kategorii „Dárky pro rybáře“ [https://www.chytapust.cz/Darky-pro-rybare/]. V rámci těchto úprav jsme také testovali speciální stránku, která slouží jako průvodce výběrem dárků pro rybáře [https://www.chytapust.cz/pruvodce-darky-pro-rybare]. Ten funguje jako rádce a zaměřuje se na pomoc uživatelům, kteří chtějí obdarovat své blízké, ale nejsou si jistí, jaký dárek by rybář ocenil.

Je důležité pečlivě sledovat, jak se uživatelé na stránce chovají – zda preferují kategorii nebo průvodce. Výsledky testování vám pomohou lépe pochopit, co zákazníci skutečně chtějí. O tom, jak vyhodnocovat úspěšnost opatření se dozvíte na konci článku.

Vsaďte na sílu lokálního SEO

O lokálním SEO toho najdete hodně. Nejdůležitější je mít kompletní a přesný profil na Google Moje Firma. Správně vyplněné údaje jsou totiž vstupenkou k novým zákazníkům. I když mnoho zákazníků nakupuje online, rádi se přijdou podívat do kamenné prodejny a prohlédnou si nabízené zboží osobně. Pokud nejsou informace o otevírací době, telefonu a dalších detailech vyplněné nebo aktuální, potenciální zákazníci se k vám nedostanou, aby nakoupili.

Uvědomte si, že vás uživatelé nemusí najít nejen přímo pod názvem vaší společnosti [například Advisio], ale také pomocí obecných výrazů v kombinaci s lokalitou – může se jednat například o spojení matrace ostrava. V takovém případě se Google snaží uživateli nabídnout co nejrelevantnější výsledky včetně map, hodnocení a otevíracích dob místních prodejen. A právě proto je důležité mít dobře optimalizovaný profil na Google Moje Firma. Díky tomu se objevíte mezi prvními výsledky a přilákáte nové zákazníky.

Recenze mají zásadní význam nejen pro zlepšení pozic ve vyhledávačích, ale také pro posílení důvěryhodnosti prodejny nebo pobočky. Pokud prodáváte zboží s vyšší cenou, nákupní proces může být delší, protože zákazníci často pečlivě zvažují různé faktory. Patří sem i hodnocení od ostatních zákazníků, které může výrazně ovlivnit výsledné rozhodnutí.

Využijte vánoční období k aktivnímu sběru pozitivních recenzí na profilu Google Moje Firma.

Specifika pro jednotlivé firmy

Navrhovat konkrétní kroky a postupy pro marketinovou strategii bez dalšího kontextu, jako jsou finance, síla značky, využití pobočky nebo jen e-shopu, je obtížné, nicméně existují obecná doporučení, která lze aplikovat na malé i velké firmy.

1. Specifika pro malé firmy

Pro menší firmy nebo méně známé značky, které provozují pobočku, je klíčové zaměřit se na lokální SEO. To může přinést značné výhody, zejména při vstupu na nový trh, kdy je potřeba přilákat zákazníky k návštěvě kamenné prodejny. Dalším důležitým krokem je získávání relevantních recenzí, především pro profil na Google Moje Firma, ale i na jiných platformách. V tomto ohledu mají velké značky značnou výhodu, protože mívají již stovky či tisíce recenzí, které můžou rozhodnout o nákupu.

Pokud patříte mezi odborníky na konkrétní produkty nebo jste specialisté v daném segmentu, zaměřte se na kvalitní obsah, ve kterém předáte své know-how. Velké značky mohou mít s tímto přístupem potíže, protože jejich cíle jsou často rozmanité a nemusí být schopny pokrýt celý segment svého portfolia [to závisí na množství nabízených produktů]. Vy se můžete v rámci obsahového marketingu soustředit na fáze SEE, THINK a CARE, a připravit tak dostatečně kvalitní obsah, který bude odpovídat potřebám vašich zákazníků.

Jednoduše řečeno – zatímco velké firmy se často snaží oslovit širokou veřejnost, vy můžete nabídnout personalizovaný přístup a odpovědět na všechny otázky vašich zákazníků v každé fázi jejich rozhodování. Myslete na to, že vaše specializace je vaší největší výhodou

2. Specifika pro velké firmy

Velké e-shopy se stovkami či tisíci produkty často bojují s omezeným crawl budgetem. To znamená, že ne všechny produkty se mohou dostat do výsledků vyhledávání. Proto je důležité optimalizovat webové stránky tak, aby byly důležité produkty snadno dohledatelné. To je obzvlášť důležité při uvedení nového produktu na trh, kdy jde o to, aby se co nejrychleji dostal do povědomí zákazníků a byl dohledatelný dříve než konkurenční nabídky.

Dalším krokem, na který by se velké společnosti měly soustředit, je využití vizuálních prvků, jako jsou infografiky a videa. Tyto prvky nejenže zvyšují atraktivitu obsahu, ale efektivně je využijete i na dalších platformách [například YouTube] k získání více zhlédnutí a k posílení povědomí o značce.

Chci připravit na vánoční sezónu

Využijte technických možností e-shopu/webu

Během vánoční sezóny webové stránky čelí náporu návštěvníků a může proto dojít k nedostupnosti webu, což řadu uživatelů odradí. Dopředu si zjistěte, jaké jsou kapacity vašeho hostingu, aby nedošlo k případným komplikacím a ztrátám potencionálních zákazníků. Jeden příklad za všechny – kauza Brašnářství Tlustý hýbala celou českou e-commerce a nikomu asi neuteklo, že e-shop čelil tak velkému náporu uživatelů, že byl nějakou dobu nedostupný.

Výňatek z webu https://cc.cz/ ohledně e-shop Brašnářství Tlustý, které je na pokraji “krachu”.

Výňatek z webu https://cc.cz/ ohledně e-shop Brašnářství Tlustý, které je na pokraji “krachu”.

Získejte větší množství registrovaných uživatelů

Větší počet uživatelů na stránkách přináší mnoho výhod. Kromě zvýšení tržeb a získání cenných dat o chování uživatelů vám to umožní budovat dlouhodobé vztahy se zákazníky a přeměňovat jednorázové nákupy na opakované.

Tipy, jak získat více registrovaných zákazníků

  • Používejte funkci „srdíček“ nebo přidání produktů do oblíbených. Když si uživatelé takto označí produkty, je to pro vás signál, že by se z návštěvníků mohli stát zákazníci. Vyzvete uživatele k registraci a následně je můžete oslovit s personalizovanou nabídkou nebo slevou přímo do jejich e-mailu.
  • Máte registrační stránku na e-shopu, která působí prázdně a nenabízí žádné výhody? Pak patříte k mnoha dalším, kteří nevyužívají jejího potenciálu. Dejte svým zákazníkům důvod, proč by se měli zaregistrovat. Nabídněte jim jasně formulované výhody, které mohou získat registrací – například slevy na opakované nákupy, přednostní přístup k informacím o výprodejích, novinkách či limitovaných edicích. Nezapomeňte, že registrovaní uživatelé se často vracejí a přináší cenná data, která můžete využít pro personalizaci e-mailových kampaní a efektivnější cílení placených reklam.
  • Nabídněte uživatelům možnost registrovat se nebo se přihlásit přímo v nákupním procesu. I to zrychluje celkový nákup na e-shopu.

Vyhodnocení úspěšnosti

Můžete mít ty nejlepší strategie a taktiky, ale pokud je neměříte a nevyhodnocujete, nikdy nezjistíte, jak úspěšní jste byli a které kroky vás skutečně dovedly k vytyčenému cíli.

Zkoušíte novou vstupní stránku pro vánoční kategorii? Měřte, jak hluboko uživatelé doscrollovali [nezaměřte se pouze na defaultní nastavení v rámci GA4], jak dlouho byli na stránce a na jaké prvky klikali.

Ještě před začátkem hlavní sezóny zkontrolujte, zda je košík na vašem e-shopu plně funkční. Všimli jste si, že uživatelé často odcházejí právě v této fázi? Možná je načase se na to zaměřit a vyřešit případné problémy dříve, než na web přivedete větší počet návštěvníků.

Důležitým ukazatelem je i počet návštěv na stránkách 404. Pokud se vám mění titulek těchto stránek, snadno v Google Analytics 4 vysledujete, kolik uživatelů se na ně dostane. Cílem je minimalizovat ztráty potenciálních zákazníků, kteří by se zbytečně dostali na stránky, které už neexistují.

Sledujte i to, co uživatelé vyhledávají na stránkách a jaké stránky pro to používají. Třeba tak zjistíte, že vám chybí důležitý obsah. Kontrolujte také výsledky vyhledávání, aby se uživatelům zobrazila stránka s adekvátním obsahem, případně si pohlídejte, aby se rovnou objevil obsah po kliknutí na funkci vyhledávání.

Chcete mít jistotu, že váš e-shop bude připraven na vánoční sezónu? Rádi vám pomůžeme s nastavením kampaní a optimalizací SEO. Ozvěte se nám!

Štítky: optimalizace seo optimalizace webu SEO vánoční sezóna

Ondřej Smolen

Ondřej Smolen [1]
[1] SEO & Copy Team Leader

Specializuje se na optimalizaci stránek z hlediska technického a obsahového SEO. Zaměří se na chyby webu a doporučení, jak nalezené mezery odstranit.